آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

۱۰ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام. با یکی دیگر از سری مقالات آموزش فارکس در خدمت شما عزیزان هستیم. در این سری از مجموعه مقالات آموزشی وب‌سایت آکادمی ترید دکتر رضا رضایی قصد داریم به آموزش کار با تریدینگ ویو بپردازیم و در طی آموزش فارکس چند مقاله کاربردی نحوه کار با این وبسایت را شرح دهیم. پس اگر از علاقه‌مندان به یادگیری این مبحث جذاب هستید با ما همراه باشید.

آشنایی با وب‌سایت تریدینگ ویو آموزش فارکس

همانطور که احتمالا می‌دانید وب‌سایت تریدینگ ویو یک پلتفرم معاملاتی بسیار جامع و حرفه‌ای در بستر وب می‌باشد که می‌تواند امکانات و قابلیت‌های بسیار فراوانی را برای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال در اختیار معامله‌گران قرار دهد. به عنوان مثال شما با مراجعه به این وب‌سایت کاربردی می‌توانید به انواع چارت‌ها و ابزار‌های مختلف برای تحلیل تکنیکالی بازار دسترسی داشته باشید و یا می‌توانید با مراجعه به بخش‌های اجتماعی این سایت تحلیل‌های دیگر معامله‌گران را بررسی کرده و با آن‌ها در ارتباط باشید.

نکته مهمی که در رابطه با این سایت باید بدانید این است که درصد زیادی از امکانات این سایت به صورت رایگان در دسترس معامله‌گران قرار دارد ولی درصورتی که بخواهید از امکانات ویژه‌ی این پلتفرم معاملاتی مانند: تایم‌فریم‌های خاص، استفاده همزمان از تعداد زیاد اندیکاتور، مشاهده چند نمودار به صورت همزمان و …. استفاده کنید باید اقدام به تهیه اکانت‌های ویژه نمایید که هر اشتراک نیز بسته به دسترسی‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد قیمت‌های متفاوتی دارد.

آموزش ثبت نام و شروع کار با تریدینگ ویو

اولین قدم برای استفاده از امکانات ویژه وب‌سایت تریدینگ ویو ایجاد یک حساب کاربری در این سایت می‌باشد. در قدم اول باید به وب‌سایت این پلتفرم به آدرس Tradingview.com مراجعه نمایید و سپس روی عبارت Sign in کلیک کرده و بعد در پنجره‌ی باز شده روی عبارت Sign Up در پایین صفحه کلیک کنید تا صفحه ثبت نام نمایش داده شود.

در این قسمت شما می‌توانید حساب کاربری خود را به روش‌های مختلفی در این وب‌سایت ایجاد کنید که ما در این مقاله آموزشی کار را با انتخاب گزینه ثبت نام با ایمیل ادامه می‌دهیم. به تصاویر زیر توجه کنید:

آموزش ثبت نام در تریدینگ ویوآموزش ثبت نام در سایت تریدینگ ویوثبت نام در تریدینگ ویو

پس از این که گزینه ایمیل را انتخاب کردید برای شما صفحه زیر نمایش داده می‌شود که در این صفحه کافیست نام کاربری، ایمیل و رمز عبور را وارد کرده و پس از تایید قوانین وب‌سایت و حل کپچا، روی عبارت Create Account کلیک کنید. پس از این که این مراحل را طی کردید یک لینک فعالسازی برای تایید به ایمیل شما ارسال می‌شود و برای اتمام کار کافیست روی آن لینک کلیک کرده تا حساب کاربری شما با موفقیت فعال شود.

نکته: در دفعات بعد که وارد سایت شدید کافیست روی Sigh in کلیک کرده و بعد روی عبارت ورود با ایمیل نیز کلیک کنید. پس از این اقدام فیلد‌های ورود به حساب کاربری به شما نمایش داده می‌شود که تنها کافیست نام کاربری و رمز عبور را وارد کرده تا به اکانت خود لاگین کنید.

ساخت حساب کاربری در سایت تریدینگ ویو

آشنایی اولیه با محیط کاری تریدینگ ویو

اولین مبحثی که قصد داریم در سری مقالات آموزش کار با تریدینگ ویو مورد بررسی قرار دهیم آشنایی کلی با محیط کاری پلتفرم تریدینگ ویو می‌باشد. برای ورود به این بخش کافیست در صفحه اصلی روی عبارت Chart کلیک کنید.

آموزش کار با سایت تریدینگ ویو

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید این محیط از بخش‌ها و قسمت‌های متفاوتی تشکیل شده است که به مرور در سری مقالات آموزش کار با تریدینگ ویو با آن‌ها آشنا خواهید شد. در ادامه هر کدام از قسمت‌هایی که در تصویر زیر مشخص شده‌اند را به طور خلاصه معرفی می‌کنیم.

آموزش نحوه کار با تریدینگ ویو

  1. در این قسمت شما به ابزار‌هایی که می‌توانید در زمان تحلیل قیمت بازار استفاده کنید دسترسی خواهید داشت. ابزار‌هایی مانند، فیبوناچی، انواع آموزش بازار فارکس خطوط و شکل‌ها، الگو‌های هارمونیک و …. که در قسمت‌های بعدی آموزش کار با تریدینگ ویو به طور جامع در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.
  2. در این قسمت همانطور که مشاهده می‌کنید نمودار قیمتی بازار نمایش داده می‌شود. هر اندیکاتوری که شما آموزش بازار فارکس فعال می‌کنید نیز در این قسمت نمایش داده خواهد شد. ( در مورد اندیکاتور‌ها در سری مقالات آموزش بازار فارکس به طور جامع صحبت کرده‌ایم.)
  3. در این قسمت شما می‌توانید به برخی از تنظیمات چارت و لیست اندیکاتور‌ها دسترسی داشته باشید. مثلا شما می‌توانید با کلیک بر روی تایم‌فریم‌های مختلف واحد زمانی چارت را تغییر دهید و یا نوع نمودار را از حالت کندلی تغییر داده و به نمودار خطی تبدیل کنید. همچنین می‌توانید با کلیک برو روی Indicator به منوی جامع اندیکاتور‌های تریدینگ ویو نیز دسترسی داشته باشید. در مورد ابزار‌ها و تنظیمات این بخش نیز در آموزش بازار فارکس مقالات بعدی به طور جامع صحبت خواهیم کرد.
  4. در هنگام کار با تریدینگ ویو شما می‌توانید چند چارت مختلف داشته باشید و روی هرکدام تنظیمات مختلفی را اعمال کنید. در این قسمت می‌توانید چارت‌های خود را مشاهده کرده و یا تغییراتی روی آن‌ها اعمال کنید. همچنین با کلیک چپ کردن روی این ایکون می‌توانید تغییرات چارت فعلی خود را ذخیره کنید. ( قابلیت ساخت چند چارت در تریدینگ ویو در حساب‌های کاربری ویژه امکان‌پذیر می‌باشد.)
  5. در این بخش به تنظیمات اصلی تریدینگ ویو دسترسی خواهید داشت که در مقالات بعدی در مورد آن صحبت می‌کنیم.
  6. در ستون سمت راست به امکاناتی مانند: لیست نماد‌های بازار، اخبار، تنظیم آلارم و … دسترسی خواهید داشت. برای شروع کار مهم‌ترین بخش مورد نیاز ما از این قسمت Watchlist می‌باشد که وضعیت تمامی قیمت‌ها را در یک لیست جامع به ما نمایش می‌دهد.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش تریدینگ ویو در همین قسمت به پایان می‌رسد. در قسمت‌های بعدی مقالات به بررسی جزئیات پنل کاربری پلتفرم جذاب تریدنگ ویو خواهیم پرداخت. در صورتی که در مورد مظالب مطرح شده در این مقاله آموزشی سوال یا ابهامی دارید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام و درود خدمت شما معامله‌گران و تریدر‌های محترم بازار‌های مالی. با یکی دیگر از مجموعه بلاگ آموزش تحلیل تکنیکال در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان بلاگ پیداست، در این مقاله کاربردی قصد داریم به معرفی یکی دیگر از اندیکاتور‌های پرکاربرد و پرطرفدار بازار، یعنی اندیکاتور پارابولیک سار بپردازیم. پس اگر علاقه‌مند به یادگیری اندیکاتور‌های حرفه‌ای بازار‌های مالی هستید آموزش تحلیل تکنیکال با ما همراه باشید.

اندیکاتور پارابولیک سار آموزش تحلیل تکنیکال چیست و چگونه کار می‌کند؟

اندیکاتور پارابولیک سار یا Parabolic SAR یکی دیگر از اندیکاتور‌هایی است که عموما توسط معامله‌گران حرفه‌ای و خبره بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور توسط فردی به نام Welles Wilder طراحی شده است و به تریدر‌ها کمک می‌کند تا بتوانند روند قیمت و همچنین نقاط برگشتی بازار را تشخیص دهند. همانطور که در تصویر زیر نیز مشاهده می‌کنید این اندیکاتور با رسم نقطه‌هایی در بالا و پایین روند حرکتی بازار می‌تواند اطلاعات جذاب و کاربردی را در اختیار ما قرار دهد.

نکته: SAR مخفف عبارت Stop And Reversal می‌باشد که معنای لغوی آن “توقف و بازگشت روند” است.

اندیکاتور Parabolic SAR

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، اندیکاتور پارابولیک سار هنگامی که روند در حال صعود باشد نقاطی را زیر کندل‌ها و هنگامی که روند در حال نزول باشد نقاطی را در بالای کندل‌ها ترسیم می‌کند. بنابراین تشخیص روند را می‌توان به عنوان مهم‌ترین کاربرد اندیکاتور پارابولیک سار معرفی نمود. در این مورد به تصویر زیر توجه نمایید:

نکته: اگر به تصاویر فوق دقت کنید قطعا متوحه خواهید شد که نقاطی که توسط اندیکاتور پارابولیک سار ترسیم می‌شوند بسته به شرایط بازار می‌توانند هم خاصیت مقاومتی داشته باشند و هم خاصیت حمایتی. به عبارت دیگر زمانی که نقطه‌ها بالای نمودار هستند نقش مقاومت را بازی می‌کنند و زمانی که نقاط سار زیر نمودار می‌باشند نقش حمایت را بازی می‌کنند.

نکته: برخی از معامله‌گران در نقاطی که به کمک اندیکاتور Parabolic SAR تشخیص می‌دهند که روند در حال بازگشت می‌باشد حد ضرر خود را نیز بر اساس این اندیکاتور تنظیم می‌کنند. به عنوان مثال به تصویر زیر توجه نمایید:

حد ضرر در اندیکاتور Parabolic SAR

در آموزش تحلیل تکنیکال مورد نکته‌ فوق توجه داشته باشید که برای تعیین حد ضرر باید بسیاری از پارامتر‌های دیگر که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال در مورد آن‌ها صحبت کردیم را نیز مد نظر داشته باشید و حد ضرر را همواره بر اساس قوانین مدیریت سرمایه خود تعیین نمایید.

نکته: گاهی ممکن است به اشتباه فکر کنید که روند فعلی بازار به اتمام رسیده و روند جدید آموزش تحلیل تکنیکال در حال شکل‌گیری می‌باشد. در صورتی که روند جدید سهم یا شاخص مورد نظر توسط اندیکاتور پارابولیک سار تایید نشده باشد می‌توانید کمی صبر کنید تا روند حقیقی قیمت به صورت کاملا واضح برایتان قابل درک باشد.

نکته: همانطور که قبلا هم گفتیم، بسیاری از اندیکاتورها به تنهایی قدرت کافی برای پیدا کردن نقاط ورود به معامله را ندارند و عموما معامله‌گران حرفه‌ای بازار برای یافتن نقاط ورود کاملا بهینه و دقیق، تعدادی از اندیکاتور‌های مد نظر خود را به صورت همزمان روی نمودار قرار می‌دهند و زمانی که همه یا تعدادی از این اندیکاتور‌ها روند و نقطه ورود مورد نظر را تایید کرد وارد معامله می‌شوند. به عنوان مثال شما می‌توانید اندیکاتور پارابولیک سار را همزمان با EMA و MACD که در مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنتیکال در مورد آن‌ها صحبت کردیم را روی چارت خود بیاندازید و سپس به کمک دانشی که در مورد این اندیکاتور‌ها، الگوی‌های نموداری و کندل استیک به دست آورده‌اید نقاط ورود کاملا بهینه و حرفه‌ای پیدا کنید.

مطالب مرتبط با این قسمت از مقالات آموزش تحلیل تکنیکال نیز در همین نقطه به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از مفاهیم کاربردی و مفید تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت. در صورتی که در مورد اندیکاتور پارابولیک سار سوال یا ابهامی دارید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌های مقاله و یا دایرکت اینستاگرام جناب دکتر رضا رضایی با ما در ارتباط باشید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با یکی دیگر از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس در خدمت شما معامله‌گران عزیز هستیم. همانطور که از عنوان این بلاگ آموزشی پیداست، در این قسمت قصد داریم اندیکاتور باند بولینگر را معرفی کرده و نحوه کارکرد و کاربردهایی که باعث می‌شود تا تریدر‌ها از این اندیکاتور استفاده کنند را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

اندیکاتور باند بولینگر چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اندیکاتور باند بولینگر یکی دیگر از متداول‌ترین اندیکاتور‌هایی است که عموما توسط معامله‌گران و تریدر‌های حرفه‌ای بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور اولین بار توسط جان بولینگر در سال 2001 در کتاب بولینگر و باند‌های بولینگر معرفی شد که این کتاب نیز به خاطر کاربرد و طرفداران فراوانی که داشت به 11 زبان مختلف در دنیا نیز ترجمه شد.

اندیکاتور باند بولینگر همانطور که در تصویر زیر می‌بینید از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که این اجزا عبارت است از:

  1. باند بولینگر: همانطور که مشاهده می‌کنید دو باند بالایی و پایینی توسط این اندیکاتور به رنگ آبی رسم شده و فضای بین این دو خط نیز دارای بک‌گراند آبی کم‌رنگ می‌باشد. به طور کلی به این فضا که توسط این اندیکاتور در اطراف قیمت بازار رسم می‌شود باند بولینگر می‌گوییم.
  2. خط میانی یا بیس: خط قرمز رنگی که در وسط باند بولینگر مشاهده می‌کنید یک میانگین متحرک می‌باشد که به صورت پیش‌فرض MA را برای 20 کندل آخر نمایش می‌دهد.

آشنایی با اندیکاتور باند بولینگر

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید شما می‌توانید مقادیر پیش‌فرض تعیین شده در اندیکاتور باند بولینگر را در بخش تنظیمات این اندیکاتور تغییر دهید.

نکته: اگر از جمله افرادی هستید که همواره علاقه دارید تا فرمول و ساختار اندیکاتور‌ها را نیز علاوه بر عملکرد آن‌ها درک کنید بهتر است بدانید که خطوط باند بالا و پایین که در آموزش تحلیل تکنیکال فارکس اندیکاتور باند بولینگر رسم می‌شود در حقیقت دو انحراف معیار مثبت و منفی از میانگین متحرک 20 کندل آخر هستند که می‌توانید مقادیر پیش‌فرض آن‌ها را نیز در بخش تنظیمات تغییر دهید.

حال که با اجزای تشکیل دهنده باند بولینگر آشنا شدید بهتر است به رسم دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس که در سایت منتشر کردیم به بررسی کاربرد‌ها و نقاط ورود این اندیکاتور بپردازیم.

اندیکاتور باند بولینگر چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

یکی از ساده‌ترین مفهوم‌ها و اطلاعاتی که توسط این آموزش تحلیل تکنیکال فارکس اندیکاتور به دست می‌آید این است که عموما زمانی که قیمت بازار به باند بالایی این اندیکتور نزدیک می‌شود یعنی در حال نزدیک شدن به سطح Overbought یا خرید بیش از حد هستیم و زمانی که قیمت به باند پایینی نزدیک می‌شود یعنی در حال نزدیک شدن به Oversell یا فروش بیش از حد هستیم. معامله‌گران در هر دو حالت انتظار دارند که بازار به نقطه برگشت خود نزدیک شده باشد.

علاوه بر مفاهیم خرید و فروش بیش از حد، از اندیکاتور Bollinger Band اطلاعات دیگری نیز به دست می‌آید که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

تشخیص فشار یا Squeeze در باند بولینگر

یکی از اطلاعات بسیار مهمی که توسط اندیکاتور باند بولینگر به دست می‌آید میزان فشار‌ و نوسانات قیمت می‌باشد. به این صورت که هر قدر باند‌های بولینگر فشرده‌تر شوند احتمال حرکت‌های نوسانی بیشتر بوده و ممکن است معامله‌گران وارد بازار شوند و برعکس، هر قدر باند‌های بولینگر از هم دور شوند احتمالا شدت نوسانات کم شده و ممکن است معامله‌گران از بازار خارج شوند.

شکل‌گیری شکست در باند بولینگر

باید به خاطر داشته باشید که همواره در اکثر مواقع قیمت بین دو باند بولینگر حرکت می‌کند و گاها با برخورد به سقف و کف باند روند برعکس شده و به سمت باند مقابل حرکت می‌کند. اما در برخی از مواقع روند قیمت قدرت زیادی آموزش تحلیل تکنیکال فارکس پیدا کرده و ممکن است یکی از باند‌ها را بشکند. نکته‌ای که به عنوان معامله‌گر باید به خاطر داشته باشید این است که شکست‌های حاصل از روند‌های قدرتمند معنا و مفهوم خاصی ندارد و نباید به خاطر این اتفاقات و شکست‌ها به صورت هیجانی وارد معامله شوید.

چند استراتژی کاربردی برای آموزش تحلیل تکنیکال فارکس معامله با BOLLINGER BAND

به خاطر داشته باشید که اندیکاتور باند بولینگر درست مانند برخی دیگر از اندیکاتور‌هایی که در سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس بررسی کردیم عموما به تنهایی کاربردی ندارد و بهتر است با دیگر آموخته‌های خود در زمینه تحلیل تکنیکال آن را ترکیب کرده تا نقاط ورود حرفه‌ای‌تری پیدا کنید، اما برای این که درک بهتری از نحوه کار با این اندیکاتور به دست آورید در ادامه دو استراتژی کاربردی معرفی می‌کنیم.

  1. حمایت و مقاومت: همانطور که گفته شد در برخی از مواقع (به خصوص بازار‌های کم نوسان و رنج) روند با برخورد به باند‌های بولینگر تغییر جهت داده و به سمت باند دیگر حرکت می‌کند. بنابراین شما می‌توانید از این سطوح به عنوان آموزش تحلیل تکنیکال فارکس حمایت و مقاومت استفاده کرده و نقاط ورود خوبی به دست آورید.
  2. سوار شدن بر باند: در برخی از مواقع قیمت با یک حرکت قدرتمند به یکی از باند‌های بولینگر چسبیده و طی چند کندل سوار بر باند بولینگر حرکت می‌کند. گاهی ممکن است روند یک پولبک جزئی به خط میانی باند‌ها زده و مجدد به روند خود ادامه دهد. بنابراین اگر تاریخچه قیمتی نمودار مورد نظر خود را بررسی کرده و رفتار چارت را در این زمینه مطالعه کنید می‌توانید در این زمان‌ها نقاط ورود خوبی به دست آورید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نیز در همین نقطه به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از اندیکاتور‌های کاربردی بازار‌های مالی خواهیم پرداخت.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با یکی دیگر از مجموعه مقالات آموزش کار با اندیکاتورهای پرکاربرد بازارهای مالی در خدمت شما عزیزان هستیم. همنطور که از عنوان این مقاله آموزش پیداست، در این قسمت قصد داریم به معرفی اندیکاتور ATR که یکی از اندیکاتور‌های پرطرفدار در بین معامله‌گران می‌باشد بپردازیم و نحوه کار آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر از علاقه‌مندان به تحلیل تکنیکالی بازار با استفاده از اندیکاتور‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله جذاب را از دست ندهید.

اندیکاتور ATR چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از این که بخواهیم نحوه عملکرد و تحلیل با اندیکاتور ATR را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است معنای لغوی نام این اندیکاتور را بررسی کنیم. ATR در حقیقت مخفف عبارت Average True Range می‌باشد که معنای لغوی آن “متوسط دامنه واقعی” است. در ادامه شما می‌توانید تصویر این اندیکاتور و پنل تنظیمات آن را در پلتفرم تریدینگ‌ویو مشاهده نمایید.

اندیکاتور ATR

همانطور که مشاهده می‌کنید برخلاف اندیکاتورهایی که در قسمت‌های قبلی آموزش تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار دادیم، این اندیکاتور شکل ساده‌ای دارد و تنها از یک خط نوسان‌گر تشکیل می‌شود. یکی از اصلی‌تری وظایف و کابرد‌های این اندیکاتور برای معامله‌گران بازار‌های مالی نمایش میزان میانگین نوسانات موجود در بازار می‌باشد، به این صورت که هر چه قدر میزان نوسانات بازار بیشتر باشد رنج نمایش داده شده در ATR بالا رفته و برعکس، هر چه قدر میزان این نوسانات کم باشد ATR نیز آموزش تحلیل تکنیکال طبیعتا کاهش پیدا می‌کند.

اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه می‌شوید که به صورت پیش‌فرض در تنظیمات این اندیکاتور دوره‌ی 14 کندل برای محاسبه ATR تعیین شده آموزش تحلیل تکنیکال است که شما می‌توانید بسته به نیاز خود و یا بک‌تست‌هایی که از نمودار مورد نظرتان می‌گیرید این مقدار را نیز دستکاری کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید در زمان استفاده از اندیکاتور ATR میزان نوسانات یا متوسط دامنه واقعی را با روند اصلی بازار اشتباه بگیرید. به عبارت دیگر عموما معامله‌گران بازار از این اندیکاتور برای تعیین میزان نوسانات بازار استفاده می‌کنند و اینطور تحلیل نمی‌کنند که مثلا اگر اندیکاتور ATR هر جهتی حرکت کرد، روند بازار نیز در همان جهت می‌باشد.

نکته: با توجه به نحوه کارکرد ATR و اطلاعاتی که به ما می‌دهد معمولا ما از این اندیکاتور به تنهایی استفاده نمی‌کنیم. در حقیقت ترکیب این اندیکاتور با دیگر دانش‌هایی که شما به عنوان یک معامله‌گر در زمینه تحلیل تکنیکال کسب کرده‌اید به شما کمک خواهد کرد تا درک درست‌تری از بازار داشته باشید و نقاط ورود، حد سود و حد ضرر خود را با دقت بیشتر و با توجه به میزان نوسانات و قیمت حقیقی بازار تعیین کنید.

کاربرد ATR در تعیین حد ضرر

بسیاری از معامله‌گرانی که با اندیکاتور‌ها معامله می‌کنند یکی از کاربرد‌های اصلی ATR را کمک برای تعیین حد ضرر‌های درست می‌دانند، چرا که همانطور که گفتیم ATR میزان نوسانان بازار را در هر لحظه به معامله‌گران نمایش می‌دهد و آن‌ها نیز تلاش می‌کنند در بازار‌هایی که نوسانات قیمتی زیاد است، حد ضرر خود را با فاصله‌ی بیشتری تنظیم کنند و برعکس، در بازار‌هایی که نوسانات بازار کم است حد ضرر خود را در فاصله‌ی کمتری قرار دهند. این اقدام باعث می‌شود تا حد ضرر معامله‌گران به خاطر برخی حرکت‌های هیجانی یا نوسانات شدید بازار فعال نشود و جلوی ضرر‌های کوچکی که به خاطر خوردن بی‌دلیل حد ضرر ایجاد می‌شوند را می‌گیرد.

فرمول محاسبه اندیکاتور ATR

شاید اگر فرمول محاسبه این اندیکاتور را نیز بدانید بتوانید درک بهتری نسبت به نحوه عملکر آن پیدا کنید. فرم ساده سازی شده فرمول محاسبه این اندیکاتور عبارت است از:

فرمول اندیکاتور ATR

در فرمول فوق منظور از TR همان حد واقعی است که فرمول ساده‌سازی شده آن را می‌توانید مشاهده نمایید. مقادیر hight , low نیز همانطور که می‌دانید نشان دهنده حد پایین و بالای قیمت در زمان مورد نظر می‌باشد. بنابراین مقدار حد واقعی یا TR برابر است با اختلاف “حداکثر قیمت بین بالا‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن دوره قبلی” و “حداقل قیمت بین پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن دوره قبلی”

فرمول دوم هم همانطور که مشاهده می‌کنید متوسط دامنه واقعی را محاسبه می‌نماید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالاتسلام. با یکی دیگر از مجموعه مقالات آموزش کار با اندیکاتورهای پرکاربرد بازارهای مالی در خدمت شما عزیزان هستیم. همنطور که از عنوان این مقاله آموزش پیداست، در این قسمت قصد داریم به معرفی اندیکاتور ATR که یکی از اندیکاتور‌های پرطرفدار در بین معامله‌گران می‌باشد بپردازیم و نحوه کار آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر از علاقه‌مندان به تحلیل تکنیکالی بازار با استفاده از اندیکاتور‌ها هستید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله جذاب را از دست ندهید.

اندیکاتور ATR چیست و چگونه کار می‌کند؟

قبل از این که بخواهیم نحوه عملکرد و تحلیل با اندیکاتور ATR را مورد بررسی قرار دهیم بهتر است معنای لغوی نام این اندیکاتور را بررسی کنیم. ATR در حقیقت مخفف عبارت Average True Range می‌باشد که معنای لغوی آن “متوسط دامنه واقعی” است. در ادامه شما می‌توانید تصویر این اندیکاتور و پنل تنظیمات آن را در پلتفرم تریدینگ‌ویو مشاهده نمایید.

اندیکاتور ATR

همانطور که مشاهده می‌کنید برخلاف اندیکاتورهایی که در قسمت‌های قبلی آموزش تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار دادیم، این اندیکاتور شکل ساده‌ای دارد و تنها از یک خط نوسان‌گر تشکیل می‌شود. یکی از اصلی‌تری وظایف و کابرد‌های این اندیکاتور برای معامله‌گران بازار‌های مالی نمایش میزان میانگین نوسانات موجود در بازار می‌باشد، به این صورت که هر چه قدر میزان نوسانات بازار بیشتر باشد رنج نمایش داده شده در ATR بالا رفته و برعکس، هر چه قدر میزان این نوسانات کم باشد ATR نیز طبیعتا کاهش پیدا می‌کند.

اگر به تصویر بالا دقت کنید متوجه می‌شوید که به صورت پیش‌فرض در تنظیمات این اندیکاتور دوره‌ی 14 کندل برای محاسبه ATR تعیین شده است که شما می‌توانید بسته به نیاز خود و یا بک‌تست‌هایی که از نمودار مورد نظرتان می‌گیرید این مقدار را نیز دستکاری کنید.

نکته: به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید در زمان استفاده از اندیکاتور ATR میزان نوسانات یا متوسط دامنه واقعی را با روند اصلی بازار اشتباه بگیرید. به عبارت دیگر عموما معامله‌گران بازار از این اندیکاتور برای تعیین میزان نوسانات بازار استفاده می‌کنند و اینطور تحلیل نمی‌کنند که مثلا اگر اندیکاتور ATR هر جهتی حرکت کرد، روند بازار نیز در همان جهت می‌باشد.

نکته: با توجه به نحوه کارکرد ATR و اطلاعاتی که به ما می‌دهد معمولا ما از این اندیکاتور به تنهایی استفاده نمی‌کنیم. در حقیقت ترکیب این اندیکاتور با دیگر دانش‌هایی که شما به عنوان یک معامله‌گر در زمینه تحلیل تکنیکال کسب کرده‌اید به شما کمک خواهد کرد تا درک درست‌تری از بازار داشته باشید و نقاط ورود، حد سود و حد ضرر خود را با دقت بیشتر و با توجه به میزان نوسانات و قیمت حقیقی بازار تعیین کنید.

کاربرد ATR در تعیین حد ضرر

بسیاری از معامله‌گرانی که با اندیکاتور‌ها معامله می‌کنند یکی از کاربرد‌های اصلی ATR را کمک برای تعیین حد ضرر‌های درست می‌دانند، چرا که همانطور که گفتیم ATR میزان نوسانان بازار را در هر لحظه به معامله‌گران نمایش می‌دهد و آن‌ها نیز تلاش می‌کنند در بازار‌هایی که نوسانات قیمتی زیاد است، حد ضرر خود را با فاصله‌ی بیشتری تنظیم کنند و برعکس، در بازار‌هایی که نوسانات بازار کم است حد ضرر خود را در فاصله‌ی کمتری قرار دهند. این اقدام باعث می‌شود تا حد ضرر معامله‌گران به خاطر برخی حرکت‌های هیجانی یا نوسانات شدید بازار فعال نشود و جلوی ضرر‌های کوچکی که به خاطر خوردن بی‌دلیل حد ضرر ایجاد می‌شوند را می‌گیرد.

فرمول محاسبه اندیکاتور ATR

شاید اگر فرمول محاسبه این اندیکاتور را نیز بدانید بتوانید درک بهتری نسبت به نحوه عملکر آن پیدا کنید. فرم ساده سازی شده فرمول محاسبه این اندیکاتور عبارت است از:

فرمول اندیکاتور ATR

در فرمول فوق منظور از TR همان حد واقعی است که فرمول ساده‌سازی شده آن را می‌توانید مشاهده نمایید. مقادیر hight , low نیز همانطور که می‌دانید نشان دهنده حد پایین و بالای قیمت در زمان مورد نظر می‌باشد. بنابراین مقدار حد واقعی یا TR برابر است با اختلاف “حداکثر قیمت بین بالا‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن دوره قبلی” و “حداقل قیمت بین پایین‌ترین قیمت و قیمت بسته شدن دوره قبلی”

فرمول دوم هم همانطور که مشاهده  آموزش تحلیل تکنیکال می‌کنید متوسط دامنه واقعی را محاسبه می‌نماید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال به کمک اندیکاتور‌های پر‌کاربرد نیز در آموزش تحلیل تکنیکال همین قسمت به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از اندیکاتور‌های معروفی که توسط معامله‌گران بازار‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد خواهیم پرداخت. به خاطر داشته باشید که در صورتی که در مورد هر یک از مطالب یا سیگنال‌های منتشر شده در سایت سوال یا ابهامی داشتید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌های همان صفحه و یا از طریق دایرکت صفحه رسمی جناب دکتر رضا رضایی در اینستاگرام با ما در ارتباط باشید. به کمک اندیکاتور‌های پر‌کاربرد نیز در همین قسمت به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از اندیکاتور‌های معروفی که توسط معامله‌گران بازار‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد خواهیم پرداخت. به خاطر داشته باشید که در صورتی که در مورد هر یک از مطالب یا سیگنال‌های منتشر شده در سایت سوال یا ابهامی داشتید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌های همان صفحه و یا از طریق دایرکت صفحه رسمی جناب دکتر رضا رضایی در اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از مجموعه بلاگ آموزش تحلیل تکنیکال در خدمت شما عزیزان و همراهان گرامی هستیم. در این قسمت از مقالات آموزشی وبسیات دکتر رضا رضایی قصد داریم به معرفی و بررسی اندیکاتور آموزش بازار فارکس RSI بپردازیم. اگر علاقه‌مند به یادگیری نحوه عملکرد این اندیکاتور هستید با ما همراه باشید.

اندیکاتور RSI چیست آموزش فارکس و چگونه کار می‌کند؟

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید که عبارت RSI مخفف چیست؟ این حروف مخفف عبارت Relative Strength Index می‌باشند که معنی آموزش فارکس لغوی آن “شاخص مقاومت نسبی” است. درست مانند اندیکاتور MACD که در مقالات قبلی آموزش فارکس در مورد آن صحبت کردیم، این اندیکاتور نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد. به تصویز زیر توجه کنید:

آشنایی با اندیکاتور RSI

همانطور که در تصویر فوق می‌بینید این اندیکاتور دارای تنظیمات مختلفی بوده و از بخش‌های متفاوتی تشکیل شده است که این بخش‌ها عبارت است از:

  • سطح 100 و صفر: به طور کلی همیشه باید به خاطر داشته باشید که اندیکاتور RSI با فرمول‌های پیچیده‌ای که دارد، طوری طراحی شده است که همواره بین دو عدد 100 و صفر نوسان کند.
  • ناحیه بین 30 و 70: همانطور که می‌بینید ناحیه بین سطوح 30 و 70 به رنگ دیگری درآمده است. یکی از متداول‌ترین کاربرد‌هایی که اندیکاتور RSI دارد، اعلام میزان اشباع بودن بازار از خریدار‌ها و یا فروشندگان می‌باشد. به این صورت که هر زمان که نوسانگر یا خط RSI از عدد 70 بالا‌تر برود، یعنی بازار با خریدار‌های فراوانی که داشته تقریبا به اشباع شدن نزدیک می‌شود و هر زمان ممکن است روند بازار تغییر کرده و فروشندگان افزایش یابند. برعکس این موضوع نیز صادق است، هر زمان خط RSI از عدد 30 کمتر شود به این معناست که فروشندگان بازار زیاد بوده و بازار به سطح اشباع شدن در فروش نزدیک می‌شود. بنابراین هر لحظه ممکن است خریداران بازار را به دست گرفته و روند قیمتی بازار تغییر کند.
  • خط RSI: همانطور که گفته شد این خط با حرکت‌های خود می‌تواند اطلاعات فراوانی به ما بدهد. همانطور که در تصویر فوق می‌بینید شما می‌توانید طول دوره مورد نظر خود را برای این خط تعیین کنید که به صورت پیش‌فرض مقدار آن در این اندیکاتور عدد 14 تعیین شده است.

نکته مهم: نکته بسیار مهمی که باید همواره به خاطر داشته باشید آموزش فارکس این است که خروج اندیکتور RSI از دو ناحیه اشباع خرید و فروش لزوما با تغییر روند اصلی بازار همراه نخواهد بود و برخی مواقع نیز این تغییرات می‌توانند بسیار بسیار کوچک باشند. بنابراین، همانطور که در دیگر مقالات آموزش بازار فارکس نیز گفتیم، برای استفاده از اندیکاتور‌ها باید آن‌ها را برای مدت طولانی در گذشته بازار مورد بررسی قرار دهید و یا با ترکیب این اندیکاتور با دیگر دانش‌هایی که در زمینه تحلیل تکنیکال کسب کرده‌اید (مانند الگو‌ها، دیگر اندیکاتور‌ها و …) نقاط ورود بسیار دقیق‌تر و آموزش بازار فارکس حرفه‌ای‌تری را پیدا کنید.

تشخیص واگرایی آموزش بازار فارکس با اندیکاتور RSI

عموما معامله‌گران حرفه‌ای بازار تلاش می‌کنند تا با ایجاد تغییرات در اندیکاتور‌ها و یا ترکیب‌ آن‌ها با یکدیگر اندیکاتور‌های جدیدی که دقت بسیار بالا‌تری دارند ایجاد کنند. یکی از دیگر کاربرد‌های دیگر اندیکاتور RSI برای معامله‌گران تشخص واگرایی در قیمت بازار می‌باشد. همانطور که در دیگر مقالات آموزش فارکس گفتیم، زمانی که بین یک اندیکاتور یا ابزار با قیمت واگرایی وجود دارد یعنی یک تضاد در بازار ایجاد شده که هر زمان ممکن است قیمت برای از بین بردن این تضاد تغییر کند. برای این که بتوانید به کمک اندیکاتور آر اس ای واگرایی موجود در قیمت را نیز پیدا کنید باید به روند حرکت خط اندیکاتور و روند حرکت قیمت بازار دقت کنید. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر توجه کرده و همچنین سعی کنید تا تضاد‌های مشابه آن را در تاریخچه قیمتی بازار پیدا کنید.

معرفی اندیکاتور RSI

ترسیم خط روند در RSI

یکی دیگر از استراتژی‌هایی که برخی از معامله‌گران بازار از آن برای ترید‌های خود استفاده می‌کنند ترسیم خط روند در اندیکاتور RSI می‌باشد. آن‌ها خط روند مورد نظر خود را روی نمودار ترسیم شده توسط RSI رسم کرده و با برخورد‌ها و یا شکست خط روند معاملات خود را انجام می‌دهند.

مطالب مرتبط با این مقاله آموزش درست در همین بخش به پایان می‌رسد. در صورتی که در مورد مطالب مطرح شده در این بلاگ سوال یا ابهامی دارید از طریق دایرکت اینستاگرام دکتر رضایی و یا بخش دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید. فراموش نکنید که برای درک بهتر نحوه عملکرد اندیکاتور RSI باید آن را برای مدتی در گذشته قیمتی بازار مورد بررسی قرار دهید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با یکی دیگر از مجموعه مقالات کاربردی آموزش تحلیل تکنیکال فارکس در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان این بلاگ آموزشی پیداست، در این قسمت از مقالات آموزش کار با اندیکاتور‌ها قصد داریم به معرفی و بررسی نحوه عملکرد اندیکاتور MACD بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

معرفی اولیه اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی (MACD) یکی از پرطرفدار‌ترین و پر‌کاربرد‌ترین اندیکاتور‌هایی می‌باشد که عموما توسط معامله‌گران و تحلیل‌گران بازار‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلمه MACD مخفف عبارت Moving Average Convergence Divergence می‌باشد که مفهوم آن نمایش میانگین حرکت و همگرایی (Convergence) و واگرایی (Divergence) قیمت در بازار است.

از اندیکاتور MACD در حالت‌ها و استراتژی‌های بسیار متفاوتی استفاده می‌شود اما به طور کلی این اندیکاتور تلاش می‌کند تا قدرت، جهش و شتاب روند قیمتی بازار را به ما نمایش دهد. این اندیکاتور از بخش‌ها و خطوط مختلفی تشکیل شده است که در تصویر زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

آشنایی با اندیکاتور MACD

همانطور که در تصویر فوق می‌بینید این اندیکاتور از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

  1. خط سیگنال: این خط میانگین نمایی یا EMA را برای 9 روز آخر محاسبه می‌کند.
  2. خط مکدی: این خط که نوسان نسبتا بیشتری نسبت به خط سیگنال دارد اختلاف میانگین نمایی یا EMA دوازده روزه قیمت را با EMA بیست و شش روز قبل قیمت محاسبه می‌کند.
  3. هیستوگرام: هیستوگرام این اندیکاتور اختلاف یا تفاوت بین دو خط سیگنال و MACD را نمایش می‌دهد.

نکته: بعضی از معامله‌گران برای دستیابی به یک استراتژی دقیق، اعداد پیش‌‌فرض اندیکاتور MACD را تغییر داده و اصطلاحا آن را متناسب با نمودار خود کالیبره می‌کنند. شما می‌توانید این اعداد را در سایت tradingview یا نرم‌افزار متاتریدر از طریق تنظیمات اندیکاتور تغییر دهید.

آشنایی با اندیکاتور مکدی

اندیکاتور مکدی

نحوه تشخیص همگرایی و واگرایی در اندیکاتور MACD

همانطور که از نام این اندیکاتور پیداست، مهم‌ترین وظیفه این اندیکاتور نمایش و تشخیص همگرایی و واگرایی می‌باشد. در مورد کاربرد همگرایی‌ها و واگرایی‌ها در بازار‌های مالی در مقاله‌ای جداگانه صحبت خواهیم کرد، اما به طور کلی و خلاصه می‌توان گفت زمانی که در بازار واگرایی وجود دارد، یعنی یک تضادی بین روند قیمتی بازار با ابزار یا اندیکاتور مد نظر ما وجود دارد که نشان دهنده تغییرات کوچک و بزرگ قیمتی در آینده‌ی بازار می‌باشد. به عبارت دیگر زمانی که ما یک واگرایی بین قیمت و ابزار مورد نظرمان (در اینجا اندیکاتور MACD) پیدا می‌کنیم انتظار داریم که تغییراتی در روند بازار ایجاد شود.

در تصویر زیر می‌توانید مثالی از وجود واگرایی بین اندیکاتور مکدی و روند بازار را مشاهده نمایید.

واگرایی در اندیکاتور مکدی

واگرایی در اندیکاتور MACD

سیگنال خرید و فروش با MACD

همانطور که گفتیم معامله‌گران از مکدی به شکل‌های بسیار گوناگونی برای دریافت سیگنال‌های خرید و فروش استفاده می‌کنند. یکی از معروف‌ترین و متداول‌ترین سیگنال‌های خرید و فروشی که توسط اندیکاتور مکدی صادر می‌شود نقاط تقاطع خطوط سیگنال و مکدی می‌باشد. این استراتژی به این شکل است که تریدر‌ها هر زمان که خط مکدی از ناحیه زیر صفر خط سیگنال را از پایین به بالا قطع کند سفارش خرید ثبت می‌کنند و برعکس، هر رمان که خط مکدی از ناحیه بالای صفر، خط سیگنال را از بالا به پایین قطع کند سفارش فروش ثبت می‌کنند.

توجه داشته باشید که ترکیب این آموزش تحلیل تکنیکال استراتژی با نقاط ورودی که الگو‌های کندلی و الگو‌های نموداری برای ما ایجاد می‌کردند باعث افزایش ارزش نقطه ورود نهایی می‌شود.

به خاطر داشته باشید که همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نیز گفتیم، مهم‌ترین اقدامی که باعث می‌شود یک تریدر مبتدی به یک معامله‌گر حرفه‌ای و پر سود بازار تبدیل شود تمرین‌ها و بک‌تست‌های فراوانی است که آن معامله‌گر در تاریخچه قیمتی بازار آموزش تحلیل تکنیکال فارکس انجام می‌دهد. بنابراین برای این که درک درستی از نحوه عملکرد این اندیکاتور پرکاربرد داشته باشید بهتر است آن را در گذشته قیمتی چارت‌های مدنظر خود نیز بررسی کنید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس در همین بخش به پایان می‌رسد. در صورتی که در مورد هر یک از مطالب مطرح شده در این بلاگ آموزشی سوال یا ابهامی داشتید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها و یا دایرکت صفحه اینستاگرام جناب دکتر رضا رضایی با ما آموزش تحلیل تکنیکال Forex در ارتباط باشید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال و معامله به کمک الگوهای نموداری در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان این مقاله آموزش پیداست، در این قسمت از مجموعه بلاگ آکادمی ترید دکتر رضا رضایی قصد داریم به معرفی الگوی کازیمودو یا QM بپردازیم. پس اگر قصد یادگیری تحلیل با این الگوی حرفه‌ای را دارید با ما همراه باشید.

معرفی الگوی کازیمودو و انواع آن

الگوی کازیمودو یا کیو ام همانطور که در تصویر زیر می‌بینید شباهت  آموزش تحلیل تکنیکال بسیار زیادی به الگوی سر و شانه یا Head & Shoulders که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال به صورت جامع در مورد آن صحبت کردیم دارد. اما اگر با دقت به شکل کلی این دو الگو دقت کنید، متوجه وجود تفاوت‌هایی می‌شوید. این شباهت و تفاوت‌ها که بین این دو الگو وجود دارد باعث شده است تا بسیاری  آموزش تحلیل تکنیکال از تحلیل‌‎گران و معامله‌‎گران بازار‌های مالی الگوی کازیمودو یا کیو ام را نوع حرفه‌ای یا پیشرفته‌تر الگوی سر و شانه بدانند و آن را جز الگوهای مدرن تحلیل تکنیکال در نظر بگیرند.

به طور کلی الگوی QM مانند الگوی سر و شانه در دو حالت صعودی و نزولی که در تصویر زیر نیز مشخص است می‌تواند شکل بگیرد.

آشنایی با الگوی کازیمودو

همانطور که مشاهده می‌کنید درست مانند الگوی سر و شانه این الگو نیز دارای شانه سمت چپ و راست و قسمت سر می‌باشد و می‌تواند در دو حالت صعودی و نزولی تشکیل شود. نکته مهمی که در مورد این الگو و الگوی سر و شانه باید در نظر داشته باشید این است که عموما تحلیل‌گران و معامله گران بازارهای مالی سعی می‌کنند همواره در جهت روند اصلی بازار وارد معامله شوند و کمتر در خلاف جهت روند بازار معامله کنند. بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که حالت صعودی این الگو‌ها همواره زمانی که روند کلی بازار صعودی است ارزش بیشتری دارد و حالت نزولی نیز زمانی که روند اصلی بازار در جهت نزول است می‌تواند برای ما پر اهمیت‌تر باشد.

نحوه ورود به معامله با الگوی QM  آموزش تحلیل تکنیکال

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید در الگوی QM یک سطح یا ناحیه مهم وجود دارد که در تصویر آن را با نام QM Level مشخص کرده‌ایم. برای ورود به معامله با این الگوی نموداری در دو حالت صعودی و نزولی به این شکل عمل می‌کنیم:

  • الگوی کازیمودو صعودی: در این حالت زمانی که قیمت بازار به کف E رسیده و از سطح QM Level شروع به بازگشت می‌کند می‌توانیم سفارش خرید خود را ثبت کنیم. بدیهی است که مشاهده الگو‌های کندلی بازگشتی در این سطح نشان دهنده اعتبار این نقطه ورود می‌باشد.
  • الگوی کازیمودو نزولی: در این حالت زمانی که قیمت بازار به سقف E رسیده و از سطح QM Level شروع به بازگشت می‌کند می‌توانیم سفارش فروش خود را ثبت کنیم. بدیهی است که مشاهده الگو‌های کندلی بازگشتی در این سطح نشان دهنده اعتبار این نقطه ورود می‌باشد.

نحوه تعیین حد ضرر در الگوی کیو ام

همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال نیز گفتیم، حد ضرر همواره در نقطه‌ای قرار می‌گیرد که فکر می‌کنید با رسیدن قیمت به آن نقطه دیگر تحلیل‌های شما معتبر نبوده و باید فورا از بازار خارج شوید. در الگوی کیو ام این سطح می‌تواند بسته به وضعیت بازار در قیمت‌های مختلفی تنظیم شود. مثلا اگر از یک الگوی برگشتی کندلی در راس الگوی QM برای ورود به  آموزش تحلیل تکنیکال معامله استفاده می‌کنید، می‌توانید حد ضرر خود را چند پیپ عقب‌تر از الگوی مورد نظر خود قرار دهید. یا اگر صرفا با تشکیل الگوی QM وارد معامله شده‌اید می‌توانید حد ضرر را چند پیپ عقب‌تر از شانه سمت چپ نیز تنظیم کنید.

تعیین حد سود در الگوی کازیمودو  آموزش تحلیل تکنیکال

برای تعیین حد سود در این الگو می‌توانید از برخی نقاط مهم در این الگوی نموداری استفاده کنید. عموما معامله‌گران و تحلیل‌گران بازارهای مالی حد سود اول خود را در نقطه D که در تصویر مشخص شده است در نظر می‌گیرند. یعنی پس از رسیدن قیمت به این سطح معامله‌ی خود را به طور کامل بسته یا SL خود را برای جلوگیری از از دست دادن سود، به این نقطه جا به جا می‌کنند.

حد سود دومی که برخی از معامله‌گران بازار از آن برای معاملات خود استفاده می‌کنند محل شروع تشکیل این الگو می‌باشد. یعنی حد سود را در نقطه‌ای قرار می‌دهند که این الگو حرکت خود را آغاز کرده و شروع به شکل‌گیری کرده است. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید.

آشنایی با الگوی QM

مطالب مرتبط به این مقاله آموزشی درست در همین نقطه به پایان می‌رسد. در صورتی که در مورد مطالب مطرح شده در این بلاگ سوال یا ابهامی دارید می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها و یا دایرکت صفحه رسمی جناب دکتر رضا رضایی در اینستاگرام با ما همراه باشید.

به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین رکن اصلی تبدیل شدن به یک معامله‌گر حرفه‌ای پرسود در تمامی بازار‌های مالی، تمرین‌های فراوان و بک‌تست گیری از نمودار مورد نظرتان می‌باشد. بنابراین برای درک بهتر ساختار الگو‌ها و نحوه معامله با آن‌ها بهتر است در تاریخچه قیمتی بازار همواره آن‌ها را پیدا کرده و مورد بررسی قرار دهید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزش معامله‌گری در بازار فارکس و دیگر بازار‌های مالی در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان مقاله پیداست، در این بلاگ آموزش می‌خواهیم به بررسی اندیکاتور میانگین متحرک و انواع آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

آشنایی با میانگین متحرک

اندیکاتور میانگین متحرک از جمله اندیکاتور‌هایی است که با توجه به داده‌هایی که در گذشته‌ی نمودار قیمتی بازار وجود دارد، اطلاعاتی را در حال به ما ارائه می‌کند. این اندیکاتور بر خلاف سادگی که دارد، یکی از متداول‌ترین اندیکاتور‌هایی است که عموما معامله‌گران تمامی بازار‌های مالی جهانی مانند فارکس، بورس، ارز دیجیتال و …. از آن برای تحلیل تکنیکالی شاخص مورد نظر خود استفاده می‌کنند.

نحوه عملکرد این اندیکاتور به این صورت می‌باشد که با گرفتن اطلاعاتی مانند: نقاط بسته شدن، باز شدن، بالاترین حد، پایین‌ترین حد و …. در کندل‌های گذشته، یک خط به عنوان میانگین حرکتی روی نمودار مورد نظر ما رسم می‌کند.

همانطور که در تصویر زیر می‌بینید این شما می‌توانید تعداد کندل‌هایی که می‌خواهید برای گرفتن این میانگین حرکتی استفاده شوند را نیز تعیین کنید.

آشنایی با MA

در تصویر فوق اندیکاتور بر اساس نقاط Close یا بسته شدن کندل‌ها عمل می‌کند و 9 کندل آخر را نیز برای گرفتن میانگین متحرک مورد بررسی قرار می‌دهد.

انواع اندیکاتور میانگین متحرک

به طور کلی و عمومی می‌توان گفت ما دو نوع اندیکاتور میانگین متحرک داریم که می‌توانی از آن‌ها برای تحلیل بازار مورد نظر خود استفاده کنیم.

  1. میانگین متحرک ساده: هنگامی که از میانگین متحرک صحبت می‌کنیم منظور ما این نوع می‌باشد. اندیکاتوری که در تصویر فوق می‌بینید اندیکاتور میانگین متحرک ساده بوده که آن را MA یا SMA که مخفف Simple Moving Average می‌باشد می‌نامیم. این اندیکاتور صرفا یک میانگین‌گیری ساده از داده‌هایی که در مورد آن‌ها صحبت کردیم انجام می‌دهد و خط میانگین را روی نمودار مورد نظر ما رسم می‌کند.
  2. میانگین متحرک نمایی: عملکرد این نوع از میانگین متحرک بسیار شبیه حالت ساده‌ی آن می‌باشد، با این تفاوت که میانگین متحرک نمایی با فرمول‌های پیچیده‌تری که دارد وزن و ارزش بیشتری را به قیمت‌ها و ورودی‌های جدید‌تر اختصاص می‌دهد. این میانگین متحرک عموما با نام EMA یا Exponential Moving Average نیز شناخته می‌شود و به خاطز سرعت عملکرد و تغییرات بالا‌تری که دارد بیشتر توسط معامله‌‌گران مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید ، تنظیمات این اندیکاتور هیچ تفاوتی با اندیکاتور MA ندارد.

آشنایی با EMA

کاربرد آموزش بازار فارکس میانگین‌های متحرک چیست؟

همانطور آموزش بازار فارکس که در دیگر مقالات آموزش بازار فارکس نیز گفتیم، برای معامله در بازار‌های مالی باید همواره از یک استراتژی حرفه‌ای که آن را بارها در گذشته قیمتی نمودار مورد بررسی قرار دادید استفاده کنید. اندیکاتور‌هایی که در این مقاله آموزشی آموزش بازار فارکس معرفی کردیم هرکدام می‌توانند کاربرد‌های فراوانی داشته باشند که در ادامه به چند مورد از متداول‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • استفاده از این خطوط به عنوان خط روند: در برخی از استراتژی‌ها، معامله‌گران معتقد هستند که خطوط میانگین متحرک می‌تواند به عنوان یک خط روند پویا روی نمودار حرکت کند. با وجود این که معامله‌گران فراوانی هستند که این کاربرد را تایید نمی‌کنند ولی باز هم این مورد می‌تواند یکی از کاربرد‌های این اندیکاتور‌ها باشد.
  • استفاده به عنوان خطوط حمایت و مقاومت: برخی از معامله‌گران از چند اندیکاتور MA یا EMA در بازه‌های کندلی مختلف مانند 20، 50، 100 و 200 روی نمودار خود استفاده می‌کنند و معتقد هستند که خطوط رسم شده توسط این اندیکاتور‌ها می‌توانند به عنوان حمایت‌ها و مقاومت‌ها روی نمودار عمل کنند. بسته به تجربه و بک‌تست‌هایی که معامله‌گران از نمودار خود می‌گیرند این مسئله‌ هم می‌تواند برای آن‌ها کاربردی باشد.
  • سیگنال‌های متقاطع: برخی از معامله‌گران این اندیکاتور‌‌ها را در بازه‌های کندلی مختلف تنظیم کرده و روی نمودار خود می‌اندازند. مثلا MA و EMA را برای 10 کندل آخر تنظیم کرده و می‌گویند هر زمان خط MA زیر خط EMA برود روند بازا نزولی است و هر زمان MA بالای EMA برود روند بازار صعودی بوده و می‌توان خرید انجام داد. (اعداد مطرح شده در این بخش صرفا برای مثال مطرح گردیده‌اند)

به خاطر داشته باشید که این اندیکاتور‌ها علاوه بر کابرد‌های یاد شده می‌توانند مزایا فراوان دیگری نیز داشته باشند، نکته مهمی که باید در مورد تمامی این استراتژی‌ها به خاطر داشته باشید این است که برای این که به یک معامله‌گر موفق تبدیل شوید باید استراتژی مورد نظر خود را برای زمان‌های طولانی در گذشته‌ی نمودار مورد بررسی قرار داده تا استراتژی خود را تا جای ممکن بهینه‌سازی کنید.

نحوه تنظیم اندیکاتور MA و EMA

همانطور که در تصویر زیر میبینید شما می‌توانید این اندیکاتور را در نرم‌افزار متاتریدر و یا وبسایت تریدینگ‌ویو روی نمودار مورد نظر خود بیاندازد.

نحوه تنظیم میانگین متحرک

نحوه تنظیم میانگین متحرک در متاتریدر

مطالب مرتبط با این مقاله آموزشی در همین نقطه به پایان می‌رسد. در سری مقالات بعدی آموزش فارکس و دیگر بازار‌های مالی آموزش فارکس به بررسی برخی از متداول‌ترین اندیکاتور‌هایی که توسط معامله‌گران بازار‌های آموزش فارکس مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید و ما را از طریق سایت و صفحه رسمی اینستاگرام جناب دکتر رضا رضایی دنبال کنید.

0

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • میکاییل خادمی