آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

  • ۰
  • ۰

آشنایی با شاخص PCE

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزش بازار فارکس در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از مقالات کاربردی آکادمی ترید دکتر رضا رضایی قصد داریم در مورد یکی از شاخص‌های مرتبط با مبحث تورم، یعنی شاخص PCE یا (Personal Consumption Expenditures) صحبت کنیم. پس در صورتی که علاقه‌مند به یادگیری مباحث فاندامنتالی بازار هستید و قصد دارید در کنار یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال بازار را نیز جهت انتخاب بهترین نقاط ورود برای معامله فراگیرید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله بسیار مفید و کاربردی را از دست نداده و تا انتها با ما همراه باشید.

شاخص PCE چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم عبارت PCE مخفف Personal Consumption Expenditures می‌باشد که آموزش بازار فارکس معنای لغوی آن هزینه‌های مصرف شخصی است. بنابراین همانطور که از نام این شاخص پیداست به کمک آن می‌توانیم مخارج اشخاص و خانواده‌ها را در یک دوره خاص محاسبه نموده و از آن برای سنجش وضعیت تورم یک کشور استفاده کنیم.

چند نکته در مورد شاخص PCE

  1. شاخص هزینه‌های مصرفی شخصی به صورت ماهانه منتشر می‌شود.
  2. این شاخص تغییرات قیمت کالا‌های مصرفی و خدمات تبادل شده را در کشور نشان می‌دهد.
  3. شاخص PCE در حقیقت شاخص اصلی تورمی است که توسط فدرال رزرو آمریکا مورد استفاده قرار گرفته و معمولا تحلیل‌گران آن را در کنار دیگر شاخص‌های تورمی مانند CPI (که در سری مقالات آموزش بازار فارکس در مورد آن صحبت کردیم.) مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
  4. این شاخص را معمولا در تقویم‌ها به دو صورت ساده و Core می‌توانید مشاهده کنید که در Core PCE قیمت مواد غذایی و انرژی مورد محاسبه قرار نگرفته است.
  5. شاخص هزینه‌های مصرفی شخصی معمولا به دو صورت اسمی و واقعی منتشر می‌شود که در حالت واقعی میزان تورم نیز در محاسبات لحاظ شده است.
  6. این شاخص توسط سازمان BEA مورد محاسبه قرار می‌گیرد. این سازمان معمولا در گزارشات خود شاخص PCE را به دو صورت کلی و تفکیک شده بر اساس کالا‌های با دوام و کالا‌های غیر با دوام محاسبه می‌کند.
    نکته: منظور از کالا‌های با دوام کالا‌هایی هستند که به طور معمول طول عمر آن‌ها بیشتر از 3 سال است و قیمت بالایی نیز دارند مانند: خودرو، یخچال و …

شاخص PCE

اهمیت شاخص هزینه‌های مصرفی شخصی

حال که با شاخص PCE و نحوه عملکرد آن آشنا شدید شاید برایتان سوال شده باشد که چرا به عنوان یک معامله‌گر باید این شاخص برای شما مهم باشد؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید که همواره یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که مدنظر بانک‌های مرکزیست میزان تورم موجود در جامعه است. چرا که به طور کلی میزان تورم در جامعه تاثیر مستقیمی بر میزان بازدهی واقعی اوراق، میزان ارزش ارز، کیفیت زندگی شهروندان و … دارد و این موضوع باعث شده است که تورم موجود در جامعه به یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها برای سرمایه‌گذاران نیز تبدیل شود.

نکته مهمی که باید در مورد تورم بدانید این است که به طور معمول کشور‌ها همیشه در تلاش هستند که میزان آموزش بازار فارکس تورم موجود در جامعه را در یک بازه‌ی مشخصی نگه داشته و آن را کنترل کنند. یعنی نه آنقدر تورم بالا برود که ارزش ارز کشور از دست برود و نه آنقدر کم باشد که سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد آن کشور را نداشته باشند. بنابراین هنگامی که شما به عنوان یک معامله‌گر داده‌های تورمی یک کشور را مورد بررسی قرار می‌دهید باید بدانید که اهداف بانک مرکزی آن کشور در مورد تورم موجود در جامعه چیست؟ و این که تغییرات ایجاد شده در شاخص‌های تورمی مانند CPI یا PCE بر اساس توقع کارشناسان اقتصادی آن کشور بوده است یا خیر؟

پس به طور خلاصه برای این که بتوانید به کمک شاخص‌های تورمی، اقتصاد یک کشور را مورد تحلیل قرار داده و در بخش‌های مختلف آن سرمایه‌گذاری کنید باید در قدم اول درک درستی از موقعیت و تصمیمات بانک مرکزی آن کشور داشته باشید. و بعد به کمک اخبار منتشر شده در مورد تورم آن کشور، وضعیت اقتصادی را تحلیل کرده و بهترین جا را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزشی آکادمی ترید رضا رضایی در همین بخش به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی به بررسی یکی دیگر از شاخص‌های اقتصادی مهم خواهیم پرداخت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی