آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

  • ۰
  • ۰

سلام. به مقاله آشنایی با اندیکاتور ویلیامز خوش آمدید. همانطور که از نام این بلاگ آموزشی پیداست، در این قسمت از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال به کمک اندیکاتورهای پرکاربرد بازار قصد داریم به معرفی اندیکاتور Williams %R پرداخته و سپس نحوه عملکرد و کاربرد آن برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج در معامله را مورد ارزیابی قرار دهیم. پس اگر از جمله معامله‌گران علاقه‌مند به اندیکاتورهای محبوب دکتر رضا رضایی بازار هستید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله کاربردی را از دست نداده و تا انتها با ما همراه باشید.

معرفی اندیکاتور ویلیامز

اندیکاتور ویلیامز یا Williams %R یکی از اندیکاتورهای محبوبی است که معمولا توسط بسیاری از معامله‌گران بازار‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اندیکاتور با توجه به شکل ظاهری و اجزایی که دارد می‌تواند کاربرد‌های مختلفی داشته باشد که یکی از متداول‌ترین کاربرد‌های آن نمایش نقاط اشباع خرید و اشباع فروش در نمودار قیمتی مورد نظر ما می‌باشد. پیش از این که کاربرد این اندیکاتور را بیشتر باز کنیم بهتر است به دو تصویر زیر که شکل ظاهری اندیکاتور و تنظیمات آن در پلتفرم تریدینگ ویو را نمایش می‌دهند توجه نمایید.

نکته: در صورتی که با پلتفرم تریدینگ ویو آشنایی ندارید و قصد دارید نحوه استفاده از این ابزار جذاب را نیز آموزش ببینید می‌توانید به بخش مقالات تریدینگ ویو مراجعه کرده و نحوه کارکرد این ابزار را نیز بیاموزید.

آشنایی با اندیکاتور ویلیامزآشنایی با اندیکاتور williams

همانطور که در دو تصویر فوق مشاهده می‌کنید این اندیکاتور درست مانند اندیکاتور RSI که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال مورد ارزیابی قرار دادیم، پس از اعمال روی نمودار قیمتی مورد نظر ما در قسمت پایینی صفحه قرار گرفته و نسبت به تغییرات قیمتی چارت اصلی نوسان می‌کند.

این اندیکاتور همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید از سه ناحیه بین 0 تا 20-، 20- تا 80-، 80- تا 100- و یک نوسانگر که در میان این  آموزش تحلیل تکنیکال سه منطقه حرکت می‌کند تشکیل شده است. در ادامه نحوه استفاده و کاربرد این اندیکاتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تشخیص اشباع خرید و فروش با اندیکاتور ویلیامز

همانطور که گفتیم یکی از کاربرد‌های اندیکاتور ویلیامز تشخیص میزان اشباع خرید و فروش در بازار می‌باشد. نحوه تشخیص این موضوع توسط Williams %R به این صورت است که هر زمان نوسناگر اندیکاتور به بالای خط 20- برود بازار در ناحیه اشباع خرید قرار داشته و هر زمان که این نوسان‌گر زیر خط 80- قرار بگیرد یعنی بازار در ناحیه اشباع فروش قرار دارد.

نکته: به خاطر داشته باشید که قرارگیری در ناحیه‌های اشباع خرید یا اشباع فروش در این اندیکاتور تضمینی برای تغییر روند نیست و شما صرفا با بررسی وضعیت این اندیکاتور و ادغام با دیگر دانشی که در سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال به دست آورده‌اید می‌توانید بازار را تحلیل کرده و نقاط ورود مورد نظرتان را پیدا کنید.

تشخیص واگرایی در اندیکاتور Williams %R

از جمله دیگر کاربرد‌های اندیکاتور ویلیامز تشخیص واگرایی و همگرایی در قیمت بازار می‌باشد. همانطور که در قسمت‌های قبلی سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال نیز گفتیم هنگامی که یک واگرایی بین قیمت نمودار مورد نظر شما و اندیکاتور شکل می‌گیرد یعنی یک تضاد در قیمت‌های بازار در حال ایجاد شدن است که معمولا بازار برای از بین بردن این تضاد حرکت خلاف جهت فعلی را پیش خواهد گرفت. در ادامه یک نمونه از واگرایی بین قیمت ارز بیتکوین و اندیکاتور ویلیامز را مشاهده می‌نمایید.

واگرایی در اندیکاتور williams

نکته: همانطور که در تمامی مقالات آموزش تحلیل تکنیکال تاکید می‌کنیم، برای یادگیری و کسب درآمد از بازار‌های مالی بزرگ جهان باید  آموزش تحلیل تکنیکال همواره دانشی که آموختید را به یک استراتژی مکتوب تبدیل کرده و سپس سعی کنید این استراتژی را برای مدت زمان زیادی روی تاریخچه نمودار بک‌تست بگیرید. بنابراین در صورتی که می‌خواهید بیشتر عملکرد اندیکاتور ویلیامز را درک کرده و کار کردن با آن را بیاموزید پیشنهاد می‌کنیم که حتما نحوه کارکرد این اندیکاتور را نیز در تاریخچه نمودارهای مدنظر خود ارزیابی نمایید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال نیز درست در همین بخش به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از مطالب و سرفصل‌های دور تحلیل تکنیکالی بازار خواهیم پرداخت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی