آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال بازارهای مالی به کمک الگوهای نموداری در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان این قسمت از بلاگ‌های آکادمی دکتر رضا رضایی پیداست، قصد داریم در این مقاله به بررسی الگوی Bump and Run که یکی از الگو‌های نسبتا جدید‌تر و پرکاربرد در بازار‌های مالی است پرداخته و نحوه تحلیل و کار با این الگو را به شما علاقه‌مندان به بازارهای مالی آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی الگوی BUMP AND RUN

پیش از این که بخواهیم به بررسی تخصصی این الگو بپردازیم بهتر است نگاهی کلی به مفهوم و عملکرد این الگو بیاندازیم. آموزش تحلیل تکنیکال معنای لغوی نام الگوی Bump and Run چیزی شبیه به “الگوی ضربه بزن و فرار کن” می‌شود که از روی این ترجمه سطحی نیز پیداست که این الگو در دسته الگو‌های نموداری بازگشتی قرار دارد. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید الگوی Bump and Run یا به اختصار BARR (Bump and Run Reversal) به دو صورت نزولی و صعودی می‌تواند در نمودار قیمتی مورد نظر شما تشکیل شود.

فرم کلی الگوی Bump and Run

نکات مهم الگوی BUMP AND RUN یا BARR

برای این که بتوانید درک درستی از عملکرد این الگو داشته باشید باید در زمان تحلیل نکات مهمی را در مورد آن مد نظر بگیرید.

  1. همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید، یکی از اجزای اصلی این الگو خط روند می‌باشد. بنابراین برای این که بتوانید نقاط ورود و خروج درستی پیدا کنید باید حتما خط روند خود را با دقت بالا و به درستی رسم کرده باشید.
  2. الگوی Bump and Run چهار گام یا مرحله‌ی اصلی دارد که عبارت است از:
    1. مرحله‌ی اول یا Lead In: در این مرحله روند یا یک شیب متوسط (در منابع آموزشی مرجع به 30 تا 45 درجه اشاره شده است.) در حال صعود یا نزول می‌باشد و در طی اصلاح یا پولبک‌هایی که دارد هرگز موفق به شکست معتبر خط روند نمی‌شود. (به خاطر داشته باشید که شیب زیاد در این مرحله باعث می‌شود مرحله‌ی Bump کمی بی‌معنا شود و شیب کم این مرحله ممکن است باعث طولانی شدن برگشت و یا کاهش قدرت روند شود.)
    2. مرحله‌ی دوم یا Bump: در این مرحله قیمت به صورت ناگهانی قدرت گرفته و با زاویه‌ یا شیب آموزش تحلیل تکنیکال بیشتر ( در منابع آموزشی مرجع به 45 تا 60 اشاره شده است.) در روند صعودی افزایش و در روند نزولی کاهش می‌یابد.
    3. مرحله‌ی سوم یا بازگشت: در این مرحله که یک قله‌ی جدید و با فاصله از خط روند تشکیل شد، قیمت شروع به بازگشت کرده و با قدرت کافی خط روند را می‌شکند.
    4.  مرحله‌ی چهارم یا Run: پس از این که قیمت خط روند صعودی یا نزولی ما را شکست، در برخی مواقع یک بار خط را مجدد تست کرده و بعد به کاهش (در روند نزولی) یا افزایش (در روند صعودی) ادامه می‌دهد.
  3. دقت داشته باشید که درست مانند بسیاری از سطوح دیگر زمانی که خط روند شما شکسته و مجدد برای تست آن اصلاح یا پولبک دارید، این خط به یک حمایت یا مقاومت مهم برای شما تبدیل می‌شود.
  4. احتمالا در مراحل Bump حجم معاملات بازار مورد نظر شما نیز افزایش خواهد داشت.

معامله با معامله در الگوی BUMP AND RUN

به رسم دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال که در سایت منتشر شده است بهتر است در انتهای مقاله مثال‌هایی از الگوی Bump and Run مطرح کرده و به طور مختصر به نحوه معامله با این الگو نیز اشاره کنیم.

معامله با الگوی Bump and Run

آموزش تحلیل با الگوی Bump and Run

همانطور که توضیح دادیم این الگو به طور کلی از چهار مرحله تشکیل شده است که معمولا تریدر‌ها مراحل مختلف این الگو را به شکل‌های متفاوتی معامله می‌کنند. یکی از متداول‌ترین و امن‌ترین نقاط ورودی که شما می‌توانید به عنوان یک تریدر از آن برای ورود به معامله استفاده کنید، نقطه‌ای است که بازار خط روند شما را شکسته و یک بار برای تست به آن سطح پولبک می‌زند.

نکته: به خاطر داشته باشید که ایجاد اصلاح یا پولبک بعد از بریک‌اوت خط روند، احتمال موفقیت معامله را برای شما می‌برد.

نکته: همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم حد ضرر باید در سطحی قرار گیرد که با رسیدن قیمت به آن سطح شما به این نتیجه می‌رسید که تحلیل شما آموزش تحلیل تکنیکال اشتباه بوده و باید از بازار خارج شوید. بنابراین در صورتی که بعد از بریک‌اوت و اصلاح قیمت وارد بازار شدید یکی از منطقی‌ترین حد ضر‌ر‌هایی که می‌توانید برای معامله‌ی خود در نظر بگیرید پشت قله یا کفی است که روند با پولبک خود ایجاد کرده است. این نقطه در تصاویر فوق با حرف A مشخص شده.

نکته: حد سود شما بر اساس وضعیت بازاری که در آن معامله می‌کنید می‌تواند متغییر باشد. بنابراین بهتر است برای تعیین حد سود تمامی شرایط بازار، حمایت‌ها و مقاومت‌ها، قدرت روند و … را مورد ارزیابی قرار داده تا در یک سطح منطقی معامله را بسته و کسب سود کنید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال با الگو‌های نموداری در همین بخش به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از الگو‌های مهم و پرکابرد بازار خواهیم پرداخت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی