آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

  • ۰
  • ۰

سلام. به قسمتی دیگر از سری مقالات کاربردی سایت دکتر رضا رضایی خوش آمدید. همانطور که از عنوان این بلاگ پیداست در این مقاله قصد داریم به بررسی برتری تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال نسبت به دیگری پرداخته و دلیل این که تحلیل تکنیکال نسبت به فاندامنتال طرفداران بیشتری را به خود اختصاص داده است را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. پس در صورتی که شما نیز همواره این ابهام را در ذهن خود دارید که کدام روش معامله‌گری سودده‌تر است و کدام روش بیشتر توسط معامله‌گران خبره‌ی بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله کاربردی و جذاب را از دست نداده و تا انتها با ما همراه باشید.

تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال، کدام یک پرطرفدار‌تر است؟

طبق آمارگیری‌های انجام شده و نظرسنجی‌ها به طور کلی تمام شواهد نشان دهنده این است که تحلیل تکنیکال در میان تمامی معامله‌گران تازه‌کار، متوسط و حرفه‌ای بیشتر از تحلیل فاندامنتال مورد توجه قرار دارد. در حقیقت این بررسی‌ها نشان داده که تریدر‌های حرفه‌ای و پر سود بازار و یا سازمان‌هایی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند عموما معاملات خود را بر اساس تحلیل تکنیکالی بازار تنظیم می‌کنند. از طرفی اگر طیف دانشجویان و یا معامله‌گران تازه‌کار بازار را نیز بخواهیم مورد ارزیابی قرار دهیم به این نتیجه می‌رسیم که به طور کلی این افراد بیشتر در پی یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال هستند تا تحلیل فاندامنتال.

علاوه‌بر این‌ها اگر آمار‌ و نظرسنجی‌ها را کنار بگذاریم بهتر است نگاهی به کتاب “جادوگر بازار” نوشته‌ی جک شواگر بیاندازیم. نویسنده این کتاب مصاحبه‌های زیادی را از افراد و تریدر‌های موفق بازارهای مالی ثبت و منشر کرده است که تمامی این مصاحبه‌ها بیانگر 3 نکته‌ی مهم هستند.

  1. بیشتر تریدر‌ها و افراد موفق از تحلیل تکنیکال برای معامله‌گری استفاده می‌کنند.
  2. تمامی این افراد مدت زمان زیادی را برای تمرین و ساخت استراتژی معاملاتی خود صرف کرده‌اند.
  3. تمامی این افراد در ابتدا ضررهایی را در بازار متحمل شده‌اند و با تمرین و تلاش فراوان موفق به کسب سود‌های مداوم شده‌اند.

تکنیکال یا فاندامنتال

تفاوت تحلیل فاندامنتال و تکنیکال

همانطور که در دیگر مقالات کاربردی منتشر شده در سایت نیز اشاره کردیم، به طور کلی دو نوع تحلیل وجود دارد که معامله‌گران بازار‌های مالی از آن‌ها برای پیدا کردن ارز، سهام، شاخص و …. با قیمت مناسب استفاده می‌کنند تا بسته به تحلیل خود روی آن معامله‌ کنند.

  • تحلیل فاندامنتال: در این نوع تحلیل معمولا معامله‌گران به دنبال ارزش واقعی سهام آموزش تحلیل تکنیکال یا شاخص مورد نظر خود هستند و تلاش می‌کنند تا با بررسی اسناد، آمار‌ها، اخبار، پارامتر‌های اقتصادی و … ، یک سهم یا هر چیز دیگری که در ارزش واقعی خود قرار ندارد را پیدا کرده و بسته به تحلیلی که دارند، روی آن شروع به باز کردن معاملات خرید یا فروش کنند.
  • تحلیل تکنیکال: در این نوع تحلیل تنها معیار ورود به معامله رفتار قیمتی بازار و روند حرکتی نمودار می‌باشد. در این سبک تحلیل معامله‌گران به صورت مداوم شروع به بررسی نمودار مورد نظر خود کرده و با رسم ابزارهای مختلف روی آن تلاش می‌کنند تا با توجه به گذشته‌ی قیمتی، آینده را پیشبینی کرده و وارد معامله‌ی خرید یا فروش شوند.

نکته: به طور کلی مهم‌ترین نقطه‌ی شباهت این دو نوع تحلیل روند یادگیری آن‌ها می‌باشد. زمانی که شما شروع به یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال یا فاندامنتال می‌کنید باید همواره تمامی آموخته‌های خود را روی گذشته‌ی بازار بررسی کرده و تاثیر آن‌ها را در تاریخچه‌ی بازار ارزیابی کنید تا در معاملات واقعی بتوانید عملکرد بهتری داشته باشید.

چرا اکثر معامله‌گران تحلیل تکنیکال را ترجیح می‌دهند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم طبق نظرسنجی‌های انجام شده و مصاحباتی که از تریدر‌ها و معامله‌گران حرفه‌ای بازار منتشر شده است، عموما معامله‌گران بازار استفاده از تحلیل تکنیکال را نسبت به تحلیل فاندامنتال ترجیح می‌دهند. مهم‌ترین دلایل این موضوع عبارت است از:

  • جمع‌ آوری داده‌ها در تحلیل فاندامنتال کمی دشوار است و تحلیل تکنیکال می‌تواند راحت‌تر مورد استفاده قرار گیرد.
  • ساخت استراتژی با تحلیل تکنیکال ساده‌تر از تحلیل فاندامنتال است.
  • تحلیل‌های تکنیکال نقاط ورود بهینه‌تری را برای معامله‌گران ایجاد کرده و با سیستم‌های مدیریت سرمایه سازگار‌تر است.
  • در تحلیل‌های فاندامنتالی این امکان وجود دارد که با پخش اخبار مهم بین بزرگان بازار پیش از انتشار عمومی، نقاط ورود جذاب از دست رفته و یا تبدیل به تله‌ی معاملاتی شوند.
  • یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال از فاندامنتال ساده‌تر است.
  • و …..
  • مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات کاربردی سایت در همین بخش به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی دیگر مفاهیم مهم بازارهای مالی خواهیم پرداخت. در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد این مقاله می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناسان آکادمی ترید دکتر رضا رضایی در ارتباط باشید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی