آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزشی آکادمی ترید دکتر رضا رضایی در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان این مقاله آموزشی نیز مشخص است، در این بلاگ کاربردی قصد داریم به بررسی تعریف و مفهوم اوراق قرضه بپردازیم و تمامی نکات مهمی که باید به عنوان یک معامله‌گر در مورد این اوراق و شاخص‌های مربوطه بدانید را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. پس از این که شما معامله‌گران عزیز در این مقاله با اوراق قرضه آشنا شده و دید کاملی نسبت به آن پیدا کردید، در سری مقالات آموزشی بعدی به بررسی بسیاری از تغییرات و شاخص‌های بازار که به نوسانات قیمت و بازدهی اوراق قرضه مرتبط هست نیز خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اوراق قرضه

همانطور که در مقالات قبلی نیز اشاره کردیم، در صورتی که قصد دارید آموزش فارکس را به صورت جدی دنبال کرده و در نهایت به یک معامله‌گر خبره در بازارهای جهانی تبدیل شوید، باید در کنار یادگیری تحلیل‌های تکنیکال با بسیاری از مفاهیم و مطالب مربوط به تحلیل‌های فاندامنتال نیز آشنایی پیدا کنید تا بتوانید درک درستی از وضعیت بازار پیدا کنید. به طور کلی یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که باید برای تحلیل و ارزیابی وضعیت سنتیمنت بازار در نظر داشته باشید وضعیت اوراق قرضه و شاخص‌های مربوط به آن می‌باشد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه اوراق قرضه و مفهوم آن را شرح دهیم می‌توان گفت اوراق قرضه نوعی بدهی با بهره‌ی نسبتا کم است که توسط یک شرکت یا دولت برای تامین سرمایه مورد نیاز خود از آموزش فارکس سرمایه‌گذاران منتشر می‌شود. به عبارت ساده‌تر این اوراق یک سند هستند که بین یک دولت یا شرکت که نیاز به وام دارند و سرمایه‌گذاران بسته می‌شود و وام گیرنده متعهد می‌شود که وام دریافتی را در یک تاریخ مشخص پرداخت کرده و بهره‌ یا سود مشخصی را نیز به صورت مداوم یا در انتهای سررسید به سرمایه‌گذاران بپردازد.

آشنایی با اوراق قرضه

چند اصطلاح مهم

هنگامی که در سایت‌ها جست و جو می‌کنید یا اعداد و ارقام مختلف را در اخبار و نمودار‌ها می‌بینید ممکن است کلمات یا اصطلاحاتی را ببینید که با معنا و مفهوم آن‌ها آشنایی نداشته باشید. در ادامه برخی از این کلمات و اصطلاحات را معرفی می‌کنیم:

  • Maturity: همنطور که گفتیم اوراق قرضه یک نوع وام است که باید در یک زمان معین توسط دولت یا شرکت دریافت کننده‌ی آن پس داده شود. به این زمان بازپرداخت پول که از همان ابتدای انتشار اوراق مشخص است تاریخ سررسید یا Maturity گفته می‌شود. (سررسید اوراق ممکن است از چند ماه تا بیش از 30 – 40 سال باشد.)
  • Yield: این عبارت به معنای بازدهی می‌باشد. بهره اوراق قرضه خود یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی است که باید به نمودار آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • Coupon: به بهره یا سود‌هایی که دارندگان اوراق در طی زمان‌های مشخصی دریافت می‌کنند کوپن گفته می‌شود.
  • Convertible Bonds: برخی از اوراق قرضه که توسط شرکت‌ها صادر می‌شوند این قابلیت را دارند که پس از مدتی آن را به سهام شرکت صادرکننده تبدیل کنید که به آن‌ها اوراق Convertible Bonds یا قابل تبدیل گفته می‌شود.

نکته: شاید برایتان سوال شده باشد که چه تفاوتی بین اوراق قرضه و سهام یک شرکت وجود دارد؟ همانطور که گفتیم اوراق نوعی بدهی هستند آموزش فارکس که شرکت یا دولت به شما دارد و باید پول شما و سودش را در زمان‌های مشخص به شما پرداخت کند. اما زمانی که شما سهام یک شرکت را می‌خرید شما در حقیقت در یک بخشی از ارزش شرکت را در اختیار دارید و تمامی سود و زیان حاصل از فعالیت، به عنوان یک مالک دارایی شامل حال شما می‌شود. بنابراین در صورتی که شرکت به هر دلیلی با مشکل مواجه شده و ورشکست شود باید در ابتدا از تمام دارایی‌های مانده قرض‌ها یا اوراق خود را تسویه کرده و سپس به سهام‌داران خود بپردازد.

انواع اوراق قرضه

به طور کلی شما می‌توانید اوراق قرضه را به سه دسته کلی تقسیم‌بندی نمایید که این سه دسته عبارت است از:

  • اوراق قرضع دولتی: اوراقی که برای تامین سرمایه مورد نیاز برای صورت‌حساب‌های دولت مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصطلاحا به اوراقی که سررسید آن‌ها کمتر از یک سال باشد Treasury Bills، اگر بین 1 تا 10 سال باشد Treasury Note و اگر بیش از 10 سال باشند Treasury Bond گفته می‌شود.
  • اوراق قرضه شهرداری: این اوراق توسط ایالت‌ها، شهر‌ها و … صادر شده و جهت تامین سرمایه مورد نیاز عملیات‌های مختلف مانند ساخت مدرسه، بیمارستان و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • اوراق قرضه شرکتی: این اوراق توسط شرکت‌های مختلف برای تامین سرمایه مورد نیازشان چاپ شده و با توجه به این که ریسک بالا‌تری دارند می‌توانند بهره یا سود بهتری را به سرمایه‌گذاران بپردازند.

تفاوت اوراق قرضه و مشارکت در چیست؟

همانطور که گفتیم دولت یا شرکت صادر کننده اوراق وظیفه دارد علاوه‌بر اصل پول شما که در سررسید مشخص پرداخت می‌شود، سود‌هایی را به صورت مداوم به شما پرداخت نماید که این امر در ایران از نظر شرعی مورد پذیرش نیست. بنابراین در ایران به جای اوراق قرضه از اوراق مشارکت استفاده می‌شود. تفاوت این دو اوراق در این است که در اوراق مشارکت فرد سرمایه‌گذار، پول خود را در قالب مشارکت در اختیار شرکت، کارخانه و … قرار می‌دهد تا سود دریافت کند. همچنین اوراق مشارکت آموزش فارکس فقط برای طرح‌های مشخصی صادر می‌شود.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزشی آکادمی دکتر رضا رضایی نیز در همین قسمت به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی به بررسی یکی دیگر ار مفاهیم کاربردی دنیای معامله‌گری خواهیم پرداخت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی