آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آشنایی با شاخص GDP

سلام. با یکی دیگر از سری مقالات کاربردی آکادمی ترید جناب دکتر رضا رضایی در خدمت شما عزیزان هستیم. در این مقاله کاربردی قصد داریم کمی در مورد شاخص GDP یا تولید ناخالص داخلی صحبت کنیم و تاثیر آن را در روند قیمتی معاملات فارکس مورد ارزیابی قرار دهیم. پس اگر علاقه‌مند به یادگیری شاخص‌های اقتصادی هستید و می‌خواهید با ادغام تحلیل فاندامنتال و تکنیکال بهترین نقاط ورود و خروج را در بازار پیدا کنید با ما همراه باشید.

شاخص GDP چیست؟

قبل از این که به بررسی مفهوم و کاربرد این شاخص بپردازیم بهتر است معنای آن را ارزیابی کنیم. GDP مخفف عبارت Gross Domestic Product به معنای تولید ناخالص داخلی می‌باشد که به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی هر کشور است که می‌تواند برای معامله‌گران بسیار حائز اهمیت باشد.

به طور خلاصه می‌توان گفت شاخص تولید ناخالص داخلی یا GDP هر کشور یکی از شاخص‌های مهمی است که می‌تواند میزان سلامت کلی و رشد احتمالی اقتصادی کشور را نمایش دهد. بنابراین اگر کمی دقت کنید قطعا متوجه می‌شوید که انتشار اعداد جدید و نوسانات این شاخص برای کشور‌هایی مانند آمریکا و یا کشور‌های اروپایی می‌تواند نوسانات مهمی را روی ارزش ارزهای این کشورها ایجاد کند.

اما شاخص GDP حقیقتا از روی چه چیز ایجاد می‌شود؟ به طور کلی شاخص تولید ناخالص داخلی نشان دهنده ارزش پولی تمام محصولات، کالا‌ها و خدمات تولید شده در یک کشور می‌باشد که در یک بازه زمانی خاص اندازه‌گیری شده و اعلام می‌شود. در مورد محاسبه‌ی این شاخص باید بدانید که تنها کالاهای نهایی که به دست خریدار می‌رسند برای محاسبه‌ی GDP در نظر گرفته می‌شوند، نه کالا‌های واسط و نیمه تمام. به عنوان مثال هنگامی که یک آهنگر آهن را خریداری می‌کند، آهن یک کالای خام یا نیمه تمام است و زمانی که این آهن به یک درب یا پنجره تبدیل می‌شود این محصول، محصول نهایی است و برای محاسبه‌ی این شاخص مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

نکته: اگر به واژه‌ی تولید ناخالص داخلی دقت کنید متوجه می‌شوید که در محاسبات این شاخص تنها تولیداتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در داخل کشور تولید می‌شوند نه بیرون از مرزهای آن کشور، مثلا اگر کشور آلمان یک محصولی را داخل کشور ترکیه به تولید برساند آن محصول جز تولیدات ناخالص داخلی کشور ترکیه به حساب می‌آید نه کشور آلمان.

آشنایی با شاخص تولید ناخالص داخلی

نکته: شاید برایتان جالب باشد تا فرمول محاسبه‌ی تولید ناخالص داخلی را نیز بدانید. به طور کلی این شاخص به روش‌های متفاوتی محاسبه می‌شود اما سازمان تحلیل اقتصادی آمریکا فرمول زیر را برای محاسبه این شاخص مهم ارائه داده است.

تولید ناخالص داخلی = مصرف + سرمایه‌گذاری + هزینه دولت + (اختلاف بین صادرات و واردات کشور)

اهمیت شاخص GDP در آموزش تحلیل تکنیکال معاملات فارکس

همانطور که در دیگر مقالات کاربردی سایت نیز مطرح کردیم، بسیاری از افرادی که قصد دارند وارد بازارهای مالی شده و با یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال کسب سود کنند، ترجیح می‌دهند که علاوه بر مسائل تکنیکالی بازار مورد نظر، مسائل فاندامنتالی بازار را نیز همواره زیر نظر داشته باشند تا به کمک اخبار، سخنرانی‌ها، شاخص‌ها و … که در آموزش تحلیل تکنیکال فضای اینترنت منتشر می‌شوند بتوانند نوسانات احتمالی قیمت‌ها در بازار را پیشبینی کرده و با شکار فرصت‌های ایجاد شده کسب سود کنند.

همانطور که گفتیم شاخص GDP یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی هر کشور می‌باشد که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی اقتصاد و ارزش پول کشور داشته باشد. مثلا زمانی که قرار است اخبار GDP مرتبط با کشور آمریکا منتشر شود، بسیاری از معامله‌گرانی آموزش تحلیل تکنیکال که روی شاخص‌های این کشور و یا جفت‌ ارزهایی که به USD یا دلار آمریکا وابسته است ترید می‌کنند، سعی می‌کنند با پیگیری این اخبار از هیجانات ایجاد شده در بازار استفاده کرده و کسب سود کنند.

نکته: نرخ تولید ناخالص داخلی به طور معمول در بازه‌های زمانی ماهانه، فصلی و سالانه منتشر می‌شوند.

با توجه به مطالب مطرح شده در این مقاله کاربردی احتمالا برایتان سوال شده باشد که چگونه می‌توانید به اخبار لحظه‌ای این شاخص‌های اقتصادی دسترسی داشته باشید؟ یکی از مهم‌ترین سایت‌هایی که معمولا معامله‌گران فارکس آن را به طور منظم مورد ارزیابی قرار می‌دهند سایت Forexfactory می‌باشد. در بخش تقویم اقتصادی این سایت شما می‌توانید به تمامی رویداد‌ها و شاخص‌هایی که به صورت رسمی اعلام می‌شوند دسترسی داشته باشید و تاثیر این اخبار را در بازارهای مالی نیز مورد ارزیابی قرار دهید.

در صورتی که به نحوه کار با سایت فارکس فکتوری آشنایی ندارید می‌توانید مقاله آموزش کار با این تقویم اقتصادی مهم را در بخش مقالات کاربردی وبسایت مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط با این قسمت از بلاگ آموزشی سایت نیز در همین بخش به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی دیگر شاخص‌های مهم اقتصادی بازار فارکس خواهیم پرداخت.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. به قسمتی دیگر از مجموعه مقالات آموزش تحلیل تکنیکال به کمک اندیکاتور‌های کاربردی بازارهای مالی خوش آمدید. در این قسمت از مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس قصد داریم کمی در مورد اندیکاتور CCI صحبت کرده و کاربرد‌های آن را نیز معرفی کنیم. پس اگر علاقه‌مند به آشنایی با اندیکاتور‌های بیشتری برای تحلیل بازار هستید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را از دست نداده و با ما همراه باشید.

اندیکاتور CCI

مانند هر مقاله آموزشی دیگری که در این رابطه منتشر کرده‌ایم بهتر است پیش از هر چیزی معنا و مفهوم نام این اندیکاتور را مورد بررسی قرار دهیم. عبارت CCI مخفف Commodity Channel Indicator می‌باشد که معنای لغوی این عبارت شاخص کانال کالا است. این اندیکاتور در ابتدا توسط فردی به نام دانلد لمبر حدودا در دهه 1980 ساخته شد که با توجه با کاربرد مفیدی که در روند تحلیل تکنیکال فارکس و دیگر بازارهای مالی داشت بسیار مورد توجه معامله‌گران بازار قرار گرفت. شما می‌توانید شکل ظاهری این اندیکاتور را در تصویر زیر مشاهده نموده و پنل تنظیمات آن را در پلتفرم تریدینگ ویو مورد ارزیابی قرار دهید.

نکته: برای آَشنایی با پلتفرم معاملاتی تریدینگ ویو و نحوه کار با آن می‌توانید به مقالات مربوطه در وب‌سایت مراجعه کنید.

شکل ظاهری اندیکاتور CCI

همانطور که مشاهده می‌کنید شکل ظاهری این اندیکاتور شباهت بسیار آموزش تحلیل تکنیکال فارکس زیادی به دیگر اندیکاتور‌های کاربردی که در مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم دارد. این اندیکاتور به طور کلی از یک نوسانگر و یک محدوده منفی 100 تا مثبت 100 تشکیل شده است و به کمک فرمولی که دارد می‌تواند وضعیت اشباع خرید یا فروش را به ما نمایش دهد. در حقیقت زمانی که این اندیکتور به بالای ناحیه مشخص شده می‌رسد بازار در وضعیت اشباع خرید قرار دارد و برعکس، زمانی که پایین این ناحیه قرار می‌گیرد بازار آموزش تحلیل تکنیکال فارکس در ناحیه اشباع فروش قرار دارد. بنابراین شما می‌توانید به کمک داده‌های این اندیکاتور وضعیت عرضه و تقاضا را در بازار مورد نظرتان مورد ارزیابی قرار دهید.

نکته: ساختار این اندیکاتور و عملکرد آن شباهت‌هایی به دیگر اندیکاتور‌هایی که در مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس بررسی کردیم دارد (مانند RSI و …) که شما در صورت تمایل می‌توانید مقالات مربوط به این اندیکاتور‌ها را نیز در بخش بلاگ آکادمی دکتر رضا رضایی مورد بررسی قرار دهید.

رسم خط روند در CCI

علاوه بر کاربرد این اندیکاتور در مورد نواحی اشباع خرید و فروش، شما می‌توانید روی نوسانگر اندیکاتور CCI خط روند نیز رسم کنید و از شکست‌هایی که در روند آن شکل می‌گیرد نقاط ورود مناسبی را پیدا کنید. برای درک بهتر موضوع به تصویر زیر توجه کنید.

رسم خط روند در CCI

تشخیص واگرایی توسط اندیکاتور CCI

علاوه بر دو کاربرد ذکر آموزش تحلیل تکنیکال فارکس شده در مورد اندیکاتور CCI شما می‌توانید از واگرایی‌هایی که بین نوسانگر این اندیکاتور و روند قیمتی بازار شکل می‌گیرد نیز نقاط ورود مناسبی را پیدا کنید.
نکته: در مورد مفهوم واگرایی در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نیز صحبت کرده‌ایم. به طور خلاصه هنگامی که بین قیمت و نوسناگر اندیکاتور مدنظر شما یک واگرایی وجود دارد، یعنی در بازار یک تضاد شکل گرفته است که این تضاد باید به سرعت از بین برود. در آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نتیجه ممکن است پس از ایجاد هر واگرایی در نمودار، روند قیمتی بازار تغییر کرده و یک حرکت جدید شروع شود.

واگرایی در اندیکاتور

نکته: بارها و بارها در مقالات آموزشی منتشر شده در وب‌سایت ذکر کرده‌ایم که تنها مطالعه یک مقاله و یا مشاهده یک ویدیو هیچ کمکی به شما برای تبدیل شدن به یک معامله‌گر سودده در بازهای مالی نخواهد کرد و این مطالعه و یادگیری فقط زمانی نتیجه می‌دهد که شما مطالب آموزش دیده شده را روی نمودار‌های مورد نظر خود تمرین کرده و نمونه‌های سیگنال‌های ورود و خروجی که ممکن است برای شما ایجاد کند را مورد ارزیابی قرار دهید. بنابراین اگر قصد دارید با معامله در بازار فارکس، ارز دیجیتال و … به درآمد دلاری ثابت برسید، فراموش نکنید که تمامی مطالب یاد گرفته شده را برای مدت زمان زیادی روی نمودار تمرین کنید.

مطالب مرتبط با مقاله آموزش کار با اندیکاتور CCI درست در همین بخش به پایان می‌رسد. در صورتی که هرگونه سوال یا ابهامی برای شما در مورد این اندیکاتور باقی مانده است می‌توانید از طریق بخش کامنت و یا دایرکت اینستاگرام جناب دکتر رضا رضایی با ما در ارتباط باشید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از مجموعه مقالات کاربردی آموزش تحلیل تکنیکال در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که از عنوان این مقاله کاربردی مشخص است، در این قسمت قصد داریم تا چند دیدگاه و تفکر اشتباهی که ممکن است معامله‌گران مبتدی بازار نسبت به یادگیری، کاربرد و آموزش تحلیل تکنیکال داشته باشند را مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه باشید تا اگر در مراحل ابتدایی مسیر بلند معامله‌گری هستید، از این تفکرات اشتباه در امان باشید.

تفکرات و دیدگاه‌های اشتباه در مورد تحلیل تکنیکال

اگر در حال برداشتن گام‌های ابتدایی تبدیل شدن به یک معامله‌گر تکنیکالی بازار هستید، بهتر است بدانید که به طور کلی طبق آمار بیش از 90 درصد افرادی که وارد بازار‌های مالی مانند فارکس، ارز دیجیتال و …. می‌شوند، پس از مدتی که سود‌های کوچکی به دست آوردند، دچار ضرر‌های بزرگ مالی شده و در نهایت این بازارهای را با ضرر ترک می‌کنند. شاید در ابتدای کار این موضوع یک مقدار ناراحت کننده به نظر برسد اما بهتر بدانید که این امر یک حقیقت است و در صورتی که شما نیز نتوانید افکار و دیدگاه‌های خود را مدیریت کرده و گام‌های درستی در این بازار بردارید، شما آموزش تحلیل تکنیکال نیز متاسفانه ممکن است جزء این 90 درصد باشد.

برای این که بتوانید در بازار‌های مالی مدیریت مالی و مدیریت روان و افکار درستی داشته باشید بهتر است بدانید که عموما معامله‌گران مبتدی بازار در مسیر یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال با افکارها و دیدگاه‌های متفاوت و اشتباهی رو به رو می‌شوند که درگیر شدن با آن‌ها ممکن است باعث شود تا این افراد به طور کلی از مسیر درست یادگیری خارج شده و در نهایت دچار ضرر‌های بزرگ مالی شوند. در ادامه آموزش تحلیل تکنیکال برخی از افکار اشتباهی که ممکن است به عنوان یک تریدر با آن‌ها مواجه شوید را معرفی و بررسی می‌نماییم.

تحلیل تکنیکال

اشتباه اول: باید همه‌ی استراتژی‌های تحلیل تکنیکال را یاد بگیرم

بسیاری از معامله‌گران مبتدی بازار بر این باورند که با یادگیری حجم بسیار بالایی از مطالب و در نهایت ساخت یک نمودار بسیار شلوغ که از تعداد بسیار زیادی اندیکاتور تشکیل شده است می‌تواند آن‌ها را سریعا به سود برساند. این تفکر در مورد یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال کاملا اشتباه است. اگر قصد دارید با معامله در این بازارها به درآمد برسید بهتر است در ابتدای مسیر یادگیری، یک مرجع آموزشی معتبر پیدا کرده و چند استراتژی حرفه‌ای را یاد بگیرید و در نهایت این استراتژی‌ها را برای مدت زمان بسیار بسیار طولانی تمرین کنید تا در آن‌ها خبره شوید.

اشتباه دوم: گران‌ترین دوره‌های آموزشی تحلیل تکنیکال احتمالا کیفیت بهتری دارند

متاسفانه برخی مواقع شاهد ارائه دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال با قیمت‌های عجیب هستیم که گاها این افکار به مبتدیان بازار دست می‌دهد که “احتمالا هر چه قدر دوره‌ی گران‌تری را شرکت کنم سریع‌تر به درآمد می‌رسم.”. این تفکر کاملا اشتباه است و شما باید برای انتخاب یک مرجع آموزشی مناسب تنها تجربه‌ی مدرس و سرفصل‌های علمی که قرار است به شما آموزش دهد را بررسی کنید. گاها ممکن است دوره‌هایی با هزینه‌های چند صد و چند هزار دلاری را ببینید که در آن‌ها تنها مطالب ابتدایی تدرسی می‌شوند که شما می‌توانید با یک جست و جوی ساده در گوگل به همه‌ی آن‌ها دسترسی داشته باشید.

اشتباه سوم: با حجم آموزش تحلیل تکنیکال سرمایه‌ی زیاد وارد بازار شوم تا سود بزرگی به دست آورم

اگر در ابتدای مسیر معامله‌گری و یادگیری مقدمات آموزش تحلیل تکنیکال هستید و قصد دارید سرمایه‎‌ی خود را دور بریزید آموزش تحلیل تکنیکال حتما این کار را انجام دهید!!!

بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد انجام می‌دهند این است که مثلا متوجه می‌شوند که بیتکوین در این چند روز 20 درصد پامپ کرده است و ناگهان تصمیم می‌گیرند که با تمام سرمایه خود وارد بازار شوند تا آن‌ها نیز از این رشد قیمتی بهره ببرند. این در حالی است که پامپ‌های 20 درصدی گاها دامپ‌های 20 درصدی را نیز دارد که بلافاصله بعد از ورود این افراد تازه‌کار باعث از دست رفتن سرمایه آن‌ها می‌شود.

 

اشتباه چهارم: من همه‌ی بازارها را تحلیل و معامله می‌کنم تا بیشتر سود کنم

معامله‌گران مبتدی خیلی علاقه دارند که دور خود را شلوغ کرده و باعث سردرگمی خود شوند. به خاطر داشته باشید که معامله در هر بازاری نیازمند تفکر، تحلیل، تحقیق و تجربه فراوانی است و شما نمی‌توانید در شروع کار به صورت همزمان در بازار بورس، ارز دیجیتال، طلا، فارکس، خودرو و …. معامله کنید. برای شروع یک بازار را با تحقیق انتخاب کرده و روی آن تمرکز کنید.

 

اشتباه پنجم: من پس از یک بار مشاهده یکی از دوره‌های تحلیل تکنیکال میلیاردر می‌شوم

بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌تواند به سرعت شما را جزء آن 90 درصد حذفی قرار دهد این است که فکر کنید با مشاهده چند ویدیویی آموزشی همه‌ چیز تمام است و شما قطعا به درآمد بینهایتی خواهید رسید.

برای این که از طریق دانشی که در یک دوره آموزشی به دست آورده‌اید به سود برسید، باید مدت زمان بسیار زیادی را روی چارت مورد نظر به تحقیق و بررسی اختصاص دهید تا بتوانید عمیقا تمام مطالب گفته شده توسط مدرس دوره آموزشی را درک کنید. بعد از این که این کار را انجام دادید باید دوره مورد نظر را چند بار مشاهده کنید تا مطمئن شوید که تک تک کلماتی که مدرس مطرح می‌کند را درک کرده‌اید.

اشتباه ششم: تردید به تحلیل تکنیکال و عملکرد آن

این که شما در ابتدای کار دچار ضرر‌های کوچکی شوید طبیعی است. شما باید کمی در معاملات واقعی با حجم کم تمرین کنید تا علاوه‌بر تسلط بر استراتژی معاملاتی خود، روان و هیجانات خود را نیز بتوانید کنترل کنید. گاها کاخ آرزو‌‌های معامله‌گران تازه‌کار با این ضرر‌های ابتدایی فورا خراب می‌شود و آن‌ها در مورد تحلیل تکینکالی بازار دچار تردید می‌شوند.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که تحلیل تکنیکالی بازار، ابزاری قدرتمند است که بسیاری از افراد و شرکت‌های بزرگ جهان در حال کسب سود به کمک این ابزار هستند. بنابراین ایجاد تردید در دل یک معامله‌گر تازه‌کار تنها به خاطر عدم تسلط وی بر استراتژی شخصی و روان وی می‌باشد.

مطالب مرتبط با این مقاله آموزش نیز در همین بخش به پایان می‌رسد. در مقالات بعدی به بررسی دیگر مطالب کاربردی آموزش تحلیل تکنیکال خواهیم پرداخت.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

به یکی دیگر از مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس به کمک ابزارهای فیبوناچی خوش‌آمدید. در این قسمت از مقالات آموزش تحلیل تکنیکال قصد داریم به بررسی دو مورد دیگر از ابزارهای کاربردی و مفید فیبوناچی، یعنی فیبوناچی کانال و بادبزن بپردازیم و نحوه استفاده از هرکدام را نیز به صورت جداگانه شرح دهیم. پس اگر علاقه‌مند به یادگیری و تسلط بر تمام ابزار‌های فیبوناچی هستید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را از دست نداده و با ما همراه باشید.

آشنایی با فیبوناچی کانال

در ابتدا کار را با فیبوناچی کانال آموزش تحلیل تکنیکال فارکس شروع می‌کنیم. یکی دیگر از ابزارهای پرطرفدار و جذابی که معمولا معامله‌گران از آن در تحلیل تکنیکال خود استفاده می‌کنند فیبوناچی Channel می‌باشد. اگر تا به حال به نمودار قیمت‌های بازار دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که در بسیاری از مواقع روند قیمتی بازار در یک کانال مشخص صعودی و نزولی به طور مداوم حرکت می‌کند و در نهایت کار، قیمت بازار از یک نقطه‌ این کانال را شکسته و وارد محدوده دیگری می‌شود. برای این که شما بتوانید در چنین زمان‌هایی مقاومت‌های درون کانال و سطوحی که روند بعد از شکست کانال آموزش تحلیل تکنیکال فارکس ممکن است با آن‌ها برخورد کند را پیدا کنید می‌توانید از فیبوناچی کانال استفاده کنید. قبل از این که نحوه استفاده و رسم این ابزار را مورد بررسی قرار دهیم باز هم مانند مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنیکال فارکس بهتر است ابتدا شکل ظاهری این ابزار را مورد بررسی قرار دهیم.

فیبوناچی نوع کانال

همانطور که مشاهده می‌کنید این ابزار نیز نسبتا به ابزار‌هایی که در مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنیکال فارکس مورد بررسی قرار دادیم شباهت دارد.

نحوه رسم فیبوناچی Channel

برای رسم این ابزار کافیست یک کانال صعودی یا نزولی پیدا کرده و درست همانطور که خط روند می‌کشید، ابتدا کف کانال صعودی یا سقف کانال نزولی را مشخص کرده و بعد برای تعیین سمت دیگر کانال، در سطحی که بیشترین برخورد را دارید یکبار کلیک کنید.

یعنی ابتدا نقطه یک را به دو وصل می‌کنیم تا کف کانال صعودی مشخص شود. سپس نقطه سه را در جایی قرار می‌دهیم که بیشترین برخورد را با سقف کانال داشته‌ایم. پس از رسم این ابزار می‌توانید بسته به نوع حرکت نمودار از سطوح مشخص شده به عنوان حمایت و مقاومت استفاده کنید.

نکته: همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نیز گفتیم، مهم‌ترین شرط یادگیری فیبوناچی تمرین و بک‌تست می‌باشد. بنابراین حتما پس از پایان مقاله چند مورد کانال در چارت مورد نظر خود پیدا کنید.

رسم Channel

آشنایی با فیبوناچی FAN

یکی دیگر از ابزار‌های کاربردی فیبوناچی، فیبوناچی Fan یا بادبزن می‌باشد. فرم و شکل ظاهری این ابزار کمی با ابزار‌ فیبوناچی کانال و دیگر ابزارهایی که در سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس معرفی کرده‌ایم فرق می‌کند. این ابزار در حقیقت خطوطی را بر اساس اعداد فیبوناچی نسبت به خط روند اصلی شما رسم می‌کند و شما می‌توانید از این خطوط به عنوان حمایت و مقاومت استفاده نمایید.

نکته: شما می‌توانید در تحلیل‌های خود از چند ابزار فیبوناچی به صورت همزمان استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که گاها شلوغی بیش از حد نمودار در زمان تحلیل تکنیکال، صرفا باعث سردرگمی معامله‌گران می‌شود.

فیبوناچی Fan یا بادبزن

نحوه رسم فیبوناچی بادبزن

رسم این ابزار فیبوناچی بسیار ساده می‌باشد. برای این کار کافیست ابتدای یک روند صعودی یا نزولی را به انتهای آن متصل کنید. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید. پس از انتخاب ابزار، اول روی نقطه 1 کلیک کرده‌ایم و سپس آن را به نقطه 2 یا انتهای روند متصل کرده‌ایم.

نحوه رسم بادبزن

مطالب مرتبط با فیبوناچی فن و کانال نیز در همین قسمت به پایان می‌رسد. فراموش نکنید که حتما برای درک بهتر نحوه عملکرد این ابزار‌ها و آشنایی بیشتر با چگونگی رسم‌ آن‌ها باید در گذشته نمودار شروع به تمرین کرده و واکنش قیمت را به سطوح این ابزار‌ها مورد بررسی قرار دهید.

در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌‌ها یا دایرکت اینستاگرام با ما در ارتباط باشید.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با قسمتی دیگر از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال به کمک فیبوناچی در خدمت شما عزیزان هستیم. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی دیگر از پرکاربرد‌ترین ابزارهای فیبوناچی برای تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، یعنی فیبوناچی Extension یا فیبوناچی خارجی صحبت کنیم. اگر علاقه‌مند به یادگیری کار با ابزارهای فیبوناچی هستید و قصد دارید به کمک تحلیل تکنیکال بازارهای مالی به درآمد روزانه دست یابید پیشنهاد می‌کنیم که این سری از مقالات آموزشی سایت را از دست ندهید. با ما همراه باشید.

آشنایی با فیبوناچی EXTENSION

همانطور که گفته شد فیبوناچی Extension یا خارجی یکی دیگر از ابزارهای محبوب و پرطرفدار فیبوناچی می‌باشد که معمولا بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی از آن در تحلیل‌های خود استفاده می‌کنند. اگر بخواهیم به طور خلاصه کاربرد این ابزار را معرفی کنیم، می‌توانیم بگوییم که فیبوناچی Extension یا خارجی برای تشخیص مقاومت‌ها و حمایت‌هایی است که روند قیمتی مورد نظر ما بعد از پایان اصلاح قیمتی ممکن است با آن‌ها مواجه شود. به عبارت دیگر به کمک این ابزار می‌توانیم تشخیص بدهیم که وقتی روند ما مجددا شروع به حرکت می‌کند و در روند صعودی از سقف قبلی خود بالا‌تر می‌رود، چه مقاومت‌های فیبوناچی جدیدی ممکن است در مسیر آن وجود داشته باشد. بدیهی آموزش تحلیل تکنیکال است که این موضوع برای روند‌های نزولی جهت تشخیص مقاومت‌های فیبوناچی که پایین‌تر از کف قیمتی قبلی وجود دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتی که کاربرد این ابزار کمی برای شما گیج کننده به نظر می‌رسد جای نگرانی نیست. در ادامه با بررسی یک مثال کاربردی قطعا مفهوم عملکر این ابزار پرکاربرد را بهتر درک خواهید کرد و قطعا شما نیز می‌توانید از این ابزار جذاب در تحلیل تکنیکال بازارهای مورد نظرتان استفاده کنید.

پیش از هر چیزی بهتر آموزش تحلیل تکنیکال است به رسم مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنیکال، ابتدا به شکل ظاهری این ابزار در تصویر زیر توجه نمایید. همانطور که می‌بینید شکل کلی فیبوناچی Extension شباهت بسیار زیادی به فیبوناچی اصلاحی که در قسمت قبلی مقالات  آموزش تحلیل تکنیکال در مورد آن صحبت کردیم دارد.

فیبوناچی Extension

همانطور که گفتیم شباهت بسیار زیادی بین فیبوناچی خارجی و اصلاحی وجود دارد. اما مهم‌ترین تفاوت موجود بین این دو ابزار فیبوناچی نحوه رسم آن‌ها می‌باشد که در ادامه آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم تا درک درستی نسبت به تفاوت این ابزارها و کاربرد آن‌ها پیدا کنید.

نحوه رسم فیبوناچی خارجی

برای رسم این ابزار باید یک موج کامل را همراه با روند اصلاحی آن در نظر بگیرید. به عنوان مثال به تصویر زیر توجه نمایید. همانطور که می‌بینید در یک روند صعودی قرار داشتیم که قیمت بازار شروع به اصلاح کرده و مقداری پایین‌تر می‌رود. ما در این مرحله می‌خواهیم بفهمیم که اگر روند صعودی بازار پس از اصلاح شکل‌ گرفته در نمودار مجددا شروع شود، احتمال دارد که قیمت تا چه سطوحی بالا برود؟

حال که روند مورد نظر خود و اصلاح شکل گرفته در آن را پیدا کردیم باید رسم را شروع کنیم. برای رسم فیبوناچی Extension پس از انتخاب ابزار باید اول نقطه شروع روند (نقطه یک) را انتخاب کرده v و آن را به بالا‌ترین (در روند صعودی) یا پایین‌ترین (در روند نزولی) قیمتی که وجود دارد وصل کنیم. (مانند نقطه دو) پس از آن در قدم آخر باید نقطه دوم را نیز به نقطه سوم، یعنی جایی که احتمال می‌رود روند اصلاحی پایان یافته است متصل کنیم.

همانطور که در مقالات قبلی آموزش تحلیل تکنیکال نیز گفتیم مهم‌ترین شرط یادگیری و تسلط به استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و فیبوناچی، تمرین و بک تست گیری از نمودار می‌باشد. بنابراین برای این که بتوانید درک درستی نسبت آموزش تحلیل تکنیکال به نحوه رسم فیبوناچی خارجی پیدا کنید باید دست به کار شده و روند‌های مشابه تصویر زیر را در چارت‌های مختلف پیدا کنید و سعی کنید فیبوناچی Extension را روی آن‌ها رسم کرده و نحوه عکس العمل نشان دادن قیمت به سطوح فیبوناچی این ابزار را نیز مورد ارزیابی قرار دهید.

فیبوناچی خارجی

نکته: گاهی ممکن است روند صعودی شما خیلی قدرتمند بوده و از سطوح پیش‌فرض فیبوناچی خارجی نیز بالا‌تر برود. در چنین مواقعی می‌توانید با مراجعه به تنظیمات این ابزار، سطوح بالا‌تر آن را نیز فعال نمایید.

نکته: نباید برای تحلیل تکنیکالی بازار تنها به استفاده از ابزار‌های فیبوناچی اکتفا کنید. ما در سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس و دیگر بازارهای مالی نکات و روش‌های فراوانی را برای تحلیل تکنیکالی بازار و تشخیص قدرت روند‌ها مطرح کرده‌ایم که آشنایی با تمامی این مسائل و ترکیب آن‌ها با یکدیگر است که به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به کمک تحلیل تکنیکال، بازار را تحلیل کرده و در آن به معامله بپردازیم.

مطالب مرتبط با فیبوناچی خارجی نیز در همین بخش به پایان می‌رسد. اگر در مورد استفاده از این ابزار پرطرفدار همچنان دچار ابهام و سردرگمی هستید کافیست سوالات خود را از طریق دیدگاه‌های مقاله و یا دایرکت صفحه رسمی اینستاگرام جناب دکتر رضا رضایی با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت بتوانیم شما را راهنمایی کنیم.

در مقاله بعدی آموزش تحلیل تکنیکال با فیبوناچی به بررسی یکی دیگر از ابزارها خواهیم پرداخت.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

سلام. با دومین قسمت از مجموعه مقالات آموزش تحلیل تکنیکال بازار با ابزار فیبوناچی در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از مقالات قصد داریم به معرفی و آموزش فیبوناچی Retracement یا اصلاحی بپردازیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با فیبوناچی RETRACEMENT

اگر مقاله قبلی آموزش تحلیل تکنیکال به کمک فیبوناچی را به خاطر داشته باشید گفتیم که به کمک دنباله اعداد و ارقام کشف شده توسط فیبوناچی، ابزارهای متفاوتی نیز برای تحلیل تکنیکالی بازار توسط معامله‌گران حرفه‌ای کشف و طراحی شده است که یکی از محبوب‌ترین و پرکاربرد‌ترین آن‌ها فیبوناچی Retracement یا اصلاحی می‌باشد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه کاربرد این ابزار را به شما معامله‌گران عزیز معرفی کنیم می‌توانیم بگوییم که به کمک فیبوناچی Retracement می‌توانید احتمالاتی را برای پایان حرکت‌های اصلاحی بازار در نظر بگیرید و پیشبینی کنید که با توجه به نحوه اصلاح شکل‌ گرفته در روند قیمتی بازار، کدام قیمت برای ورود به معامله می‌تواند سود‌ده باشد. به عبارت دیگر هنگامی که یک روند قیمتی شروع به اصلاح می‌کند، ما ابزار فیبوناچی اصلاحی را روی آن قرار می‌دهیم و باور داریم که اصلاح قیمت باید بر اساس اعداد طلایی تعیین شده در این ابزار صورت گرفته و در راس‌هایی تعیین شده در آن اصلاح پایان یابد و روند قیمتی مجددا شروع به حرکت کند. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه نمایید.

معرفی فیبوناچی Retracement

همانطور که در تصویر فوق نیز مشاهده می‌کنید ما ابزار فیبوناچی اصلاحی را روی یک موج اصلاحی انداخته‌ایم. اگر دقت کنید این ابزار از سطح‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارت است از:

  • 0
  • 0.236
  • 0.382
  • 0.5
  • 0.618
  • 0.786
  • 1

اگر دقت کنید، زمانی که ما ابزار فیبوناچی اصلاحی را روی یک موج نمودار مورد نظر خود انداخته‌ایم، روند اصلاحی نمودار درست با برخورد به سطح 0.5 ابزار ما عکس‌العمل نشان داده و با برخورد به این سطح روند صعودی حرکت، مجددا استارت خورده است. در حقیقت سطح 0.5 در فیبوناچی اصلاحی ما نقش یک حمایت بسیار قوی را بازی کرده و مانع ریزش بیش از حد قیمت شده است.

نکته: شما می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات این ابزار، تنظیمات پیش‌فرض آن را تغییر داده و یا سطوح دیگر فیبوناچی را نیز فعال کنید.

نکته: نحوه دسترسی به این ابزار در سری مقالات آموزش کار با پلتفرم آموزش تحلیل تکنیکال فارکس تریدینگ ویو به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفته است. جهت یادآوری به بخش مقالات تریدینگ ویو مراجعه نمایید.

نکته: مهم‌ترین سطوحی که معمولا برای برگشت قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرند سطوح 0.618 و 0.5 می‌باشد. البته این بدان معنی نیست که سطوح دیگر را کم اهمیت در نظر آموزش تحلیل تکنیکال فارکس بگیرید، بلکه به این معناست که معمولا نمودار به این سطوح واکنش‌های بیشتری نشان می‌دهد.

نکته: همانطور که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس نیز گفتیم، مهم‌ترین شرط یادگیری و تسلط به یک ابزار برای تحلیل دقیق تکنیکالی بازارهای مالی، تمرین و بک‌تست گیری فراوان از نمودار قیمتی مورد نظر می‌باشد. در صورتی که آموزش تحلیل تکنیکال فارکس علاقه‌ دارید تا تحلیل تکنیکال را به کمک ابزارهای فیبوناچی انجام دهید باید مدت زمان زیادی را صرف تمرین و بررسی نحوه استفاده از این ابزار در گذشته قیمتی بازار کنید تا اصطلاحا قلق استفاده از این ابزارها را به دست آورید.

نحوه درست رسم فیبوناچی اصلاحی

برای استفاده از این ابزار باید چند گام را پشت سر بگذارید.

  1. در ابتدا باید درک درستی نسبت به روند مورد نظر خود که در حال ایجاد یک اصلاح قیمتی است به دست آورید. باید دقیقا متوجه شوید که قیمت از کدام نقطه شروع شده و در کدام نقطه متوقف شده و در حال ایجاد یک اصلاح می‌باشد. به عنوان مثال در یک روند صعودی باید حداقل قیمت روند و حداکثر قیمت روند را به درستی درک کرده و آن‌ها را پیدا کنید.
  2. در قدم دوم باید ابزار مورد نظر را انتخاب کنید و سپس ابتدا در قسمت شروع روند کلیک کرده و بعد در انتهای روند کلیک کنید. یعنی مثلا در یک روند صعودی ابتدا راس اول ابزار را در پایین‌ترین قیمت روند قرار می‌دهیم و سپس راس دوم فیبوناچی اصلاحی را نیز در بالا‌ترین قیمتی که روند از آنجا شروع به اصلاح کرده است قرار می‌دهیم.
  3. قدم به قدم نمودار را دنبال می‌کنیم تا متوجه شویم که روند اصلاحی به کدام سطح فیبوناچی اصلاحی ما عکس‌العمل نشان می‌دهد و در کدام سطح احتمال بیشتری برای برگشت قیمت وجود دارد. در این مرحله می‌توانید از دیگر اندیکاتور‌ها و الگو‌هایی که در دیگر مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس مطرح کرده‌ایم نیز استفاده کنید.

برای درک بهتر، تصویر اول مقاله و تصویر زیر را به عنوان مثال مورد بررسی قرار دهید.

مثالی از فیبوناچی Retracement

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش تحلیل تکنیکال فارکس به کمک ابزار فیبوناچی نیز در همین بخش به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از ابزار‌های کاربردی فیبوناچی خواهیم پرداخت.

در صورت وجود هرگونه سوال با ابهام می‌توانید از طریق دیدگاه‌ها با کارشناسان آکادمی ترید دکتر رضا رضایی در ارتباط باشید.

  • میکاییل خادمی