آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

  • ۰
  • ۰

سلام. با یکی دیگر از سری مقالات کاربردی آکادمی ترید دکتر رضایی در خدمت شما عزیزان هستیم. در این قسمت از مقالات آموزش تحلیل فاندامنتالی بازار قصد داریم به بررسی سیاست پولی بانک‌های مرکزی پرداخته و برخی از نکات مهمی که باید در مورد انواع این سیاست‌ها بدانید را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. پس اگر علاقه‌مند هستید که در کنار آموزش تحلیل تکنیکال فارکس، دانش فاندامنتالی خود را نیز بالا ببرید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله کاربردی را از دست نداده و تا انتها با ما همراه باشید.

آشنایی با MONETARY POLICY یا سیاست پولی

همانطور که احتمالا می‌دانید تحلیل فاندامنتال به معنی بررسی تمامی رویداد‌های مهم اقتصادی و اخبار‌های مرتبط با بازار مورد نظر معامله‌گران می‌باشد. به عبارت دیگر تریدر‌های فاندامنتالی بازار همواره در تلاش هستند تا با بررسی و ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور‌ها و اخبار منتشر شده در سایت‌های خبری و تقویم‌های اقتصادی روی ارز، سهام و هر چیز دیگری که ممکن است برای آن‌ها سودآور باشد سرمایه گذاری کنند. در صورتی که شما نیز قصد دارید به عنوان یک معامله‌گر فاندامنتالی یا یک تحلیل‌گر تکنیکالی که قصد دارد فاندامنتال را نیز در معاملات خود درگیر کند در بازار فعالیت کنید، باید با برخی از مفاهیم و مسائل مرتبط با اقتصاد‌های کلان کشور‌های سطح جهان آشنایی داشته باشید. یکی از این مفاهیم مهم، سیاست های اقتصادی یا Monetary Policy می‌باشد که می‌تواند درک بسیار مناسبی از وضعیت اقتصادی هر کشور برای شما ایجاد کند.

به طور خلاصه سیاست اقتصادی یا Monetary Policy در هر کشور نشان دهنده برنامه و اهداف بانک مرکزی آن کشور برای اقتصاد جامعه می‌باشد. همانطور که احتمالا می‌دانید بانک‌های مرکز در هر کشور ابزار‌های مختلفی را در دست دارند تا بتوانند میزان تورم، رکود اقتصادی، ارزش ارز و … در کشور را کنترل کنند که به مجموعه برنامه‌هایی که هر بانک برای کنترل این پارامتر‌ها در نظر می‌گیرد سیاست پولی گفته می‌شود. در حقیقت بانک‌های مرکزی در هر کشور تلاش می‌کنند تا با آموزش تحلیل تکنیکال فارکس ابزار‌ها و سیاست پولی خود، چرخه‌ی اقتصادی کشور را کنترل کرده و آن را به سمت اهداف مورد نظر خود هدایت کنند. در ادامه با انواع سیاست های پولی بانک مرکزی آشنا خواهید شد.

سیاست پولی

سیاست انبساطی و انقباضی

حال که با مفهوم کلی سیاست پولی یا Monetary Policy آشنا شدید بهتر است بدانید که به طور کلی می‌توانیم سیاست های پولی بانک مرکز کشورها را به دو دسته‌ی کلی تقسیم بندی کنیم، یکی سیاست پولی انبساطی و دیگری سیاست پولی انقباضی که در ادامه مقاله به بررسی هر یک از این دو سیاست خواهیم پرداخت.

سیاست انبساطی یا Expansionary

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و ساده نحوه عملکرد این سیاست را شرح دهیم می‌توان گفت در سیاست انبساطی یا Expansionary بانک مرکزی تصمیم می‌گیرد که به کمک ابزار‌هایی که در دست دارد شرایط اقتصادی را طوری هدایت کند که بیشتر نقدینگی به دست مردم جامعه برسد. در حقیقت در این نوع سیاست تمام تلاش بانک مرکزی این است که حجم پول در دست مردم افزایش پیدا کرده و به این ترتیب تقاضا‌‍ و در نتیجه تورم افزایش پیدا کرده که نتیجه‌ی این امر کاهش رکود در جامعه و افزایش میزان فعالیت کسب‌و کاره‌ها، تولید کنندگان و … خواهد بود.

به عنوان مثال اگر بانک مرکز نرخ بهره بانک‌ها را کاهش دهد دیگر مردم ترجیح می‌دهند که پول را در بانک نگهداری نکرده و شروع به خریدن کالا‌ها کنند که نتیجه این امر نیز افزایش تورم و کاهش رکود در جامعه می‌باشد.

سیاست انقباظی یا Contractionary

سیاست انقباطی یا Contractionary درست برعکس سیاست انبساطی عمل می‌کند. در این نوع سیاست پولی، بانک مرکز تلاش می‌کند که دکتر رضا رضایی نقدینگی را از دست مردم خارج کرده و با این اقدام میزان تورم کشور را کاهش دهد. مثلا بانک مرکزی در کشور نرخ بهره را افزایش می‌دهد یا روند وام‌دهی به مردم را سخت‌تر می‌کند تا بیشتر نقدینگی در بانک‌ها باقی مانده و در نتیجه تورم جامعه کنترل شود.

به خاطر داشته باشید که سیاست انقباظی باعث کاهش تورم، افزایش رکود و بسته به وضعیت اقتصادی کشور باعث افزایش ارزش ارز کشور نیز می‌شود.

نکته: در بالا اشاره کردیم که یکی از مهم‌ترین ابزار‌های بانک مرکزی برای اعمال سیاست های پولی میزان بهره در بانک‌ها می‌باشد. دو ابزار بسیار مهم دیگر که بانک‌ها از آن برای اعمال سیاست‌های پولی خود استفاده می‌کنند نیز عبارت است از اعطای اعتبارات بانکی و ارائه اوراق مشارکت. این دو ابزار نیز از جمله مهم‌ترین راهکار‌های بانک برای کنترل وضعیت اقتصادی در جامعه می‌باشند.

مطالب مرتبط با مبحث سیاست پولی بانک مرکزی نیز در همین بخش به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی دیگر از مفاهیم مهم بازار‌های مالی خواهیم پرداخت.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی