آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس

آموزش تحلیل تکنیکال

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام. به یکی دیگر از سری مقالات کاربردی آکادمی ترید دکتر رضا رضایی خوش آمدید. اگر به خاطر داشته باشید در چند مقاله قبل به بررسی مفهوم و کاربرد برخی از شاخص‌های اقتصادی پرکاربرد مانند شاخص تولید ناخالص داخلی و یا شاخص قیمت مصرف کننده پرداختیم. حال در ادامه بررسی مفهوم و کاربرد اخبار و شاخص‌های مهم اقتصادی، در این آموزش تحلیل تکنیکال مقاله آموزشی قصد داریم به بررسی گزارش NFP پرداخته و تاثیر انتشار اخبار آن بر روند قیمتی بازار را نیز مورد ارزیابی قرار دهیم. پس در صورتی که علاقه‌مند هستید در کنار آموزش تحلیل تکنیکال، مفاهیم آموزش تحلیل تکنیکال پرکاربرد تحلیل فاندامنتال را نیز یاد بگیرید با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

گزارش NFP چیست؟

پیش از هر توضیحی بهتر است معنای NFP را شرح دهیم. NFP مخفف عبارت Non-Farm Payrolls به معنی مشاغل غیر کشاورزی می‌باشد. در حقیقت این شاخص یا گزارش پرکاربرد در بازار‌های مالی، نشان دهنده میزان اشتغال در بخش‌‌های دولتی و خصوصی کشور آمریکا به غیر از بخش کشاورزی می‌باشد. همانطور که در مقالات قبل نیز به آن اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که می‌تواند میزان ارزش ارز، سهام و به طور خلاصه قدرت اقتصادی یک کشور را نشان دهد میزان نرخ بیکاری آن کشور می‌باشد. از همین رو شاخص یا گزارشات NFP که به صورت ماهانه در آمریکا منتشر می‌شود یکی از مهم‌ترین پارامتر‌ها برای تشخیص میزان بیکاری و یا اشتغال در این کشور می‌باشد.

چرا گزارش NFP برای معامله‌گران مهم است؟

همانطور که گفتیم میزان اشتغال در هر کشور یکی از پارامتر‌های مهمی می‌باشد که می‌تواند وضعیت اقتصادی آن کشور را نشان دهد. بنابراین معامله‌گران بازار‌های مالی برای این که بتوانند درک درستی از وضعیت و موقعیت اقتصادی کشور داشته باشند به دنبال پارامتر‌هایی می‌گردند که میزان بیکاری و اشتغال را در کشور مورد نظر عنوان کند.

از طرفی همانطور که می‌دانید کشور آمریکا با توجه به قدرت اقتصادی بسیار زیادی که در سطح جهان دارد همواره مورد توجه تمامی تریدر‌ها واقع شده و معمولا آن‌ها سعی می‌کنند تا با بررسی گزارشات NFP وضعیت اشتغال و بیکاری را در کشور آمریکا مورد ارزیابی قرار دهند.

حال شاید برایتان سوال شده باشد که چرا وضعیت بیکاری و اشتغال در یک کشور می‌تواند روی اقتصاد کشور نیز تاثیر بگذارد؟ برای پاسخ به این سوال شاید بهتر باشد کمی درمورد اقتصاد کلان جست و جو کرده و مطالعه کنید. اما اگر ما بخواهیم به طور خلاصه به این سوال مهم پاسخ دهیم می‌توان گفت:”هنگامی که میزان اشتغال در یک کشور زیاد باشد یعنی صنعت و کسب و کار کشور وضعیت خوبی دارد بنابراین رکود اقتصادی در کشور مورد نظر رو به کاهش بوده و چرخ اقتصادی کشور در حال حرکت است.”

چگونه به آموزش تحلیل تکنیکال گزارشات NFP دسترسی داشته باشیم؟

همانطور که در مقالات کاربردی آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامتال گفتیم آموزش تحلیل تکنیکال یکی از بهترین منابع معتبر برای بررسی اخبار و رویداد‌های اقتصادی وب‌سایت فارکس فکتوری می‌باشد. شما با مراجعه به این سایت می‌توانید تمامی اخبار و رویداد‌های مهم اقتصادی را به ترتیب بر اساس تاریخ، ارز مورد نظر، میزان اهمیت اخبار و … مرتب سازی نموده و آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.

یک نمونه مثال از تاثیر اخبار NFP

در تصویر زیر شما می‌توانید یک نمونه از تاثیر اخبار NFP بر قیمت بازار را مشاهده نمایید. همانطور که می‌بینید هنگامی که این اخبار منتشر می‌شود حرکت‌های هیجانی شدید در بازار رخ می‌دهد که شما در صورت آگاه بودن از این موضوع می‌توانید این نوسانات را شکار کرده و کسب سود کنید.

نکته: در صورتی که در مراحل ابتدایی یادگیری بازار‌های مالی هستید و توانایی کسب نوسانات شدید حاصل از اخبار را ندارید حداقل بهتر است در زمان انتشار این اخبار کمی با احتیاط وارد معاملات شده و یا برای جلو‌گیری از ضرر‌های احتمالی برای مدت کوتاهی معامله نکنید.

تاثیر گزارش NFP

نکته: برای درک بهتر تاثیر اخبار بر نوسانات بازارهای مورد نظر خود بهتر است پس از آشنایی با مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی که در مقالات قبلی در مورد آن‌ها صحبت کرده‌ایم و در قسمت‌های بعدی نیز به آن‌ها خواهیم پرداخت، درست مانند مراحل یادگیری آموزش تحلیل تکنیکال شروع به تمرین و بررسی تاثیرات این پارامتر‌ها بر تاریخچه نمودار کنید تا بتوانید درک درستی نسبت به تحلیل‌های فاندامنتل پیدا کنید.

مطالب مرتبط با این قسمت از سری مقالات آموزش کاربردی آکادمی ترید دکتر رضا رضایی نیز در همین نقطه به پایان می‌رسد. در قسمت بعدی مقالات به بررسی یکی‌ دیگر از پارامتر‌های مهم بازار‌های مالی خواهیم پرداخت.

  • میکاییل خادمی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با شاخص CPI

سلام. با قسمتی دیگر از مجموعه مقالات کاربردی آکادمی ترید دکتر رضا رضایی در خدمت شما عزیزان هستیم. اگر مقالات کاربردی قبلی سایت را مورد ارزیابی قرار داده باشید، گفتیم که به طور کلی در تقویم‌های اقتصادی شاخص‌های متفاوتی عنوان می‌شوند که هرکدام از این شاخص‌ها بسته به اهمیتی که بر روی وضعیت اقتصادی کشور‌ها دارند می‌توانند روند قیمتی بازار را نیز تحت تاثیر قرار داده و باعث شکل‌گیری نوسانات هیجانی در بازار شوند. در قسمت قبلی مقالات کاربردی شاخص GDP یا تولید ناخالص داخلی که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی هر کشور است را به طور جامع مورد ارزیابی قرار دادیم و همانطور که از عنوان این مقاله آموزشی پیداست، در این قسمت قصد داری شاخص CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده را معرفی کرده و تاثیرات آن در بارازهای مالی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

پس اگر از جمله معامله‌گرانی هستید گه قصد دارید با ترکیب تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال بهینه‌ترین نقاط ورود در بازارهای مدنظر خود را پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را از دست نداده و با ما همراه باشید.

شاخص CPI چیست؟

به رسم دیگر مقالاتی که در وب‌سایت منتشر کرده‌ایم قبل از هر چیزی بهتر است معنای لغوی CPI را شرح دهیم. عبارت CPI مخفف Consumer Price Index به معنای شاخص قیمت مصرف کننده می‌باشد که به طور خلاصه این شاخص میانگین تغییرات قیمتی یک سبد کالا و خدمات از قبل تعیین شده برای مصرف کننده را در یک بازه زمانی خاص نمایش می‌دهد.

به عبارت دیگر این شاخص معیار سنجش تغییرات قیمتی یک مجموعه از کالا و خدماتی است که توسط خانوارهای شهرنشین در یک بازه زمانی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر کمی به ماهیت این شاخص دقت کنید، متوجه می‌شوید که یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های اصلی این شاخص برای معامله و تحلیلگران بازارهای مالی محاسبه تورم موجود در یک کشور می‌باشد. چرا که این شاخص می‌تواند به خوبی قدرت خرید مصرف کنندگان یک جامعه را مشخص نموده و در نتیجه ارزش ارز کشور مورد نظر را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

آشنایی با شاخص قیمت مصرف کننده

نکته: در مورد شاخص قیمت مصرف کننده چند نکته را همواره مد نظر داشته باشید.

  1. شاخص CPI یا قیمت مصرف کننده نمایانگر تغییرات قیمتی سبد کالا و خدمات مورد نیاز خانوار است که در بازه‌های زمانی مختلف به صورت رسمی توسط نهاد‌های مالی هر کشور منتشر می‌شود.
  2. شاخص CPI پرکاربرد‌ترین شاخص برای سنجش تورم کشور است ولی شاخص‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که در مقالات بعدی به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
  3. آماری که برای قیمت مصرف کننده منتشر می‌شود شامل جمعیت حاشیه نشین یا روستایی، افرادی که در زندان هستند، پرسنل نظامی و بیماران بستری در بیمارستان‌های روانی نمی‌شود.

نکته: لیست سبد کالا و خدماتی که برای شاخص CPI مورد ارزیابی قرار می‌گیرند عبارت است از هشت مورد زیر:

  1. مسکن
  2. لباس و پوشاک
  3. حمل و نقل
  4. آموزش و ارتباطات
  5. تفریح
  6. مراقبت‌های پزشکی و درمانی
  7. غذا
  8. سایر کالا و خدمات

طبیعتا هر اخباری که بتواند یکی از موارد فوق را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد، شاخص CPI را نیز تغییر می‌دهد.

نکته: نرح شاخص CPI معمولا به صورت ماهیانه منتشر می‌شود اما در برخی از کشور‌ها این نرخ به صورت فصلی مورد محاسبه قرار می‌گیرد. در جدول زیر می‌توانید دوره انتشار این شاخص را برای برخی از کشور‌های مهم مشاهده نمایید.

 

نام کشور دوره انتشار CPI
استرالیا فصلی
کانادا ماهانه
چین ماهانه
منطقه یورو دو بار در ماه
آلمان ماهانه و سالانه
آمریکا ماهانه
بریتانیا ماهانه
ژاپن ماهانه

اهمیت شاخص CPI در تحلیل‌های بازار مالی

چیزی که باعث می‌شود تا  آموزش تحلیل تکنیکال فارکس بسیاری از افرادی که در حال یادگیری و آموزش تحلیل تکنیکال فارکس هستند به فکر تحلیل فاندامنتال نیز بیافتند، هیجانات و تغییرات قیمتی ناگهانی است، که بر اثر انتشار اخبار مربوط به شاخص‌های مهم اقتصادی در بازار رخ می‌دهد. بنابراین حداقل کاری که شما می‌توانید در این زمینه انجام دهید این است که زمان انتشار اخبار شاخص‌های مهم اقتصادی مانند GDP یا CPI را بدانید و در این لحظه‌ها  آموزش تحلیل تکنیکال فارکس منتظر حرکت‌های هیجانی در بازار باشید.

برای اطلاع از این اخبار همانطور که در مقالات قبل نیز گفتیم، می‌توانید از بخش تقویم اقتصادی سایت Forexfactory کمک بگیرید. این سایت به صورت کاملا حرفه‌ای و دقیق تمامی شاخص‌های اقتصادی و تغییرات حاصل از آن‌ها را نیز اطلاع رسانی می‌کند. برای یادگیری آموزش کار با این وب‌سایت می‌توانید به مقاله آموزش فارکس فکتوری در بخش مقالات کاربردی وب‌سایت دکتر رضا رضایی مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این قسمت از مقالات کاربردی سایت نیز در همین بخش به پایان می‌رسد. در مقالات بعدی به بررسی دیگر شاخص‌های مهم اقتصادی در بازار جهانی فارکس خواهیم پرداخت.

  • میکاییل خادمی